Piratpartiet

Svensk crowdfundingkampanj för nätfrihetskonferens samlar in 95 000 kr

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2015 12:52 CET

Piratpartiets crowdfundingkampanj för nätfrihetskonferensen Internet Freedom Weekend i Göteborg har nått sitt mål på 80 000 kronor. Med två dygn kvar på insamlingen har det donerats 95 000 kronor.

Konferensen planeras äga rum i samband med Mediadagarna i Göteborg i mars, dit Piratpartiet sponsrar deltagandet från Snowden-journalisten Glenn Greenwald, tyske EU-parlamentarikern Julia Reda (pp) och Pirate Bay-grundaren Peter Sunde.

- Att den här crowdfundingen nått upp till sitt mål visar att det finns ett stort intresse att diskutera nätfrihet, säger Mattias Bjärnemalm, Piratpartiets utrikespolitiske talesperson. Det kommer att bli otroligt spännande att se vad som kommer ut av mötet mellan Glenn Greenwald, Julia Reda och Peter Sunde.

Crowdfundingen fortsätter till på fredag den 13 februari, och alla pengar som går över målet kommer att användas för att göra Internet Freedom Weekend allt bättre. De som donerar får olika belöningar beroende på summan de donerar, allt från knappar och t-shirts till en biljett till konferensen eller, på högsta nivån, en privat middag med de tre gästerna.

Internet Freedom Weekend går av stapeln den 5-7 mars i Göteborg. Helgen inleds med föreläsningar på MEG, och fortsätter sedan med en heldagskonferens på lördagen där fokuset kommer att ligga på nätaktivism och deltagarkultur.

Mattias Bjärnemalm, utrikespolitisk talesperson för Piratpartiet
mattias.bjarnemalm@piratpartiet.se

Björn Flintberg, initiativtagare till Internet Freedom Weekend
bjorn.flintberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.