Exportrådet

Svensk designgrupp skapare av svensk skärgård i Tokyo

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2003 10:07 CEST

Svenska ambassaden i Tokyo görs till viss del om till en svensk skärgård under "Swedish Style in Tokyo 2003" 8-18 oktober. Utställningen som kallas Swedish Design Archipelago visar svensk design av idag med en blandning av företag och unga formgivare där samtliga deltagare får ta lika stort utrymme i anspråk oavsett igenkänningsfaktor.

- Idén med Swedish Design Archipelago är att kreatörer, utan producenter bakom sig, ges en chans att synas i samma rum och sammanhang som redan etablerade företag. Allt för att visa en bred bild av svensk nutida design där starka uttryck inte gått förlorade längs vägen från idé till färdig produkt/verk, säger Anna Lång medlem i designgruppen defyra.

Skaparna av utställningen är designgruppen defyra som består av Anna Lång från Borlänge, Anna Hjert från Eskilstuna, Sanna Haverinen från Haparanda och Lena Thak Karlsson från Karlstad. Defyra bildades under våren 2002 då de började arbeta professionellt tillsammans som möbel- och produktformgivare. Samarbetet startade under studietiden på Beckmans och tanken är att gruppen skall samarbeta med samtliga projekt och inte agera som fristående formgivare.

- Från många håll talas det om vikten av svensk design. Utanför storstadsregionerna kan det ibland vara svårt att ta del av formgivning, många har en syn på detta som en lyxmarknad. Vår idé är att visa design, väcka intresse och föra diskussioner - att sprida intresset för design på ett brett plan, säger Sanna Haverinen från defyra.

Utställningsmiljön på Swedish Design Archipelago i Tokyo ger besökaren en känsla av att vara utomhus, i ett artificiellt skärgårdslandskap. På 146 kvm presenteras friluftsartiklar såsom Haglöfs speciellt framtagna sovsäckar med mönster av bl.a Thomas Laurien, en grill designad av David & Martin samt möbler från Nola, Anna K Lundberg och Torne Design. På väggarna visas Frida Fjellmans keramikuvar, en väggbonad av Fingerspitz samt tapet av defyra.

Besökaren erbjuds svenska produkter som t.ex. yxor, godis, lampor och strumpor, i den affär som finns i utställningen. För speciella evenemang finns det en scen och man kan även prova en mängd olika svenska rätter i caféet.

På den stora ambassadverandan får man slå sig ner på ett möblemang av stubbar. Där kommer även en uppbyggd kåta finnas, med bildspel från fotograferna Aia Judes och Helena Blomquist.

Projektnamn: Swedish Design Archipelago
Plats: Svenska ambassaden Tokyo
Datum: 8- 18 oktober 2003
Kuratorer: defyra
Yta: 146kvm

Bilder med defyra finns på www.swedishtrade.se/pressinformation.

Mer information om detta och övriga 60-talet evenemang under Swedish Style in Tokyo 2003 finns på www.swedishstyle.net

Bakgrund Swedish Style:
Swedish Style i Tokyo initierades 1999 av Ewa Kumlin, gift med den dåvarande svenska ambassadören. Eventet har sedan genomförts 2001 och 2002 och sker nu för fjärde gången. Syftet med Swedish Style är att presentera svensk livsstil och kultur för den japanska publiken och samtidigt vara en plattform för de olika aktörernas satsningar i Japan. Förra året deltog 40 svenska designers, artister och företag i 35 event under 11 dagar på 20 platser runt om i Tokyo. Arrangemang genomfördes inom områden som design, ergonomisk design, musik, mat, video, film och konst.
---------------------
För ytterligare information kontakta:
Defyra, kuratorer Swedish Design Archipelago, tel: 08-650 76 06, mobil: 0704-86 98 68
Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel: 08-783 86 93, mobil: 0708-81 86 93

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/pressinformation.