Piratpartiet

Svensk domstol öppnar Pandoras ask

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2017 22:33 CET

Under förmiddagen föll Patent- och marknadsdomstolens dom i fallet mellan ett antal rättighetshavare och Bredbandsbolaget. Utfallet, som innebär att internetleverantörer nu kan tvingas blockera internetadresser, utgör en stor inskränkning av nätneutraliteten när privata aktörer tillåts bestämma över innehållet på internet.

Piratpartiet ser dagens dom som ett klart oroväckande steg i fel riktning och vill nu se krafttag i den pågående reformeringen av Infosoc-direktivet som domen lutar sig mot.

- Den översyn av Infosoc-direktivet som just nu pågår nere i Bryssel, helt utan bevakning i Svensk media, riskerar att göra saken värre om ingen agerar. Den tyska kommissionären Günter Oettinger som tagit fram förslaget till revidering har, ivrigt påhejad av tidningsindustrins lobbyister, varit mer intresserad av att gå deras ärenden istället för att lösa de problem som det förlegade direktivet nu bevisligen skapar på internet, säger Mattias Bjärnemalm, nätpolitisk talesperson för Piratpartiet, och fortsätter: Piratpartiets EU-parlamentariker Julia Reda jobbar redan intensivt för att få till förändringar i kommissionens förslag som skulle stärka rätten till ett neutralt internet, men utan ett bredare folkligt stöd kommer det givetvis bli svårt att få med sig parlamentariker från de större grupperna.

Den typ av blockering som Bredbandsbolaget ålagts att utföra är inte bara inskränkande för nätneutraliteten utan även bevisat ineffektiv som metod för att förhindra spridning av upphovsrättsskyddade verk på internet, något domstolen medger i sin utläggning. Det går även att kraftigt ifrågasätta metoden som verktyg för att skapare lättare skall kunna få betalt för sina verk.

Piratpartiet tycker det är oroväckande att se hur upphovsrättslobbyismen nu på riktigt fått fotfäste även i Sverige. När det som borde göras är att diskutera nya konstruktiva lösningar pratar man nu istället om hårdare straff för fildelning, samtidigt som man aktivt rör sig mot ett avskaffande av nätneutraliteten.

Det är uppenbart att det inte bara är på Europeisk nivå som en förändring behövs.

Pressmeddelande: Svea Hovrätts dom mot Bredbandsbolaget

Baywatch: Two Approaches to Measure the Effects of Blocking Access to the Pirate Bay

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78