First Edition Pictures

Svensk filmregissör har gjort succé i Kina. ­ - Nu kommer ”Krigarnas Ö” till Sverige

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2016 00:16 CEST

Svensk filmregissör har gjort succé i Kina. ­

- Nu kommer ”Krigarnas Ö” till Sverige

Den prisbelönte regissören Emil Jonsvik hade den prestigefyllda uppgiften att representera Sverige och Norden i European Union Film Festival i Peking och blev biograferna fullbokade hans film Krigarnas Ö visades. Den 2 maj 2016 har filmen premiär i Sverige. Kim Bodnia (Bron & Pusher), Mats Helin (TicTac & Sökarna) och Line Verndal (Himmelblå & Libo) är några av skådespelarna i filmen.

Det har varit ett mycket varmt och stort välkomnade av både mig som regissör och av filmen i Kina.

- ­De uppskattade verkligen västerländsk film som vågar sticka ut i både stil, berättarteknik och tillvägagångssätt.

- Jag ser fram emot lanseringen här Sverige nu, säger Emil Jonsvik.

Förutom att visa en stark och spännande film så är målet att inspirera till skapande och våga skapa något nytt och eget. ­

- Jag står gärna som en förebild för att våga skapa nya vägar för framtida filmskapare. Viktigt för mig att inte fastna i någon ”box” om hur något måste se ut och vara, utan låta skapar glädjen och kreativiteten var i fokus., inte göra något rätt eller fel, säger Emil.

Kina ser på Sverige som ett starkt land för filmskapare. Stor presskonferens med flera hundra journalister och TV­ intervjuer.

-­ Jag kände mig väldigt stolt att representera Sverige och Norden. Vi hade överfulla biografvisningar där människor både stod och satt på alla lediga utrymmen som gick att hitta. När jag gick in i maskinistrummet så var det överfullt med biografbesökare även där, säger Emil.

2 maj lanseras Krigarnas Ö i Sverige för att under sommaren lanseras i Norge, Danmark och Finland. Filmen Krigarnas Ö kommer bland annat att visas på SF anytime, Canal digital, Telia, Comhem, Bredbandsbolaget, Boxer, APPar som X-box 360,  mfl.

SF anytime är Nordens ledande Video On Demand tjänst.

Nästa långfilm har redan påbörjats. ”Confession”, en thriller och Emil Jonsviks första engelskspråkiga film.

KRIGARNAS Ö (THE NAME OF THE GAME)

På en idyllisk skärgårdsö ska Peter tillbringa några dagar tillsammans med sin dotter Sandra i ett försök att ta igen för förlorad tid. De har knappt träffats sedan hans sons tragiska självmord fem år tidigare och Peter har haft svårt att acceptera förlusten av sitt eget barn. Väl på ön träffar Sandra en grupp ungdomar som lockar med såväl vänskap som romantik men hon finner sig snart djupt involverad i en livsfarlig lek, en lek de kallar för krigaren. De ger varandra uppdrag och utmaningar som måste utföras för att få den åtråvärda titeln ­ krigaren. Peter, som får nys om ungdomarnas lek, har inte råd att förlora Sandra men väljer att inte gå till polisen samt hålla vänner och dotterns mamma ovetandes. När hans dotter försvinner djupare och djupare in i leken känner han inget annat val än att slå tillbaka samt går med i deras lek med ödesdigra konsekvenser som följd. Peter har bestämt sig ­ han ska komma hem med sin dotter och han är beredd att gå långt för den han älskar mest.

För mer information:

www.krigarnasO.com

Emil Jonsvik ­ ­

0735266493 ­

www.jonsvik.com

PRESSBILD 1.

http://www.krigarnaso.com/press/behind_KO_Emil_Kim_Mats.jpg Foto: Pernilla Pettersson

PRESSBILD 2.

http://www.krigarnaso.com/press/Emil_Jonsvik_Director_Photo_Linnea_Lindblad.jpg Foto: Linnea Lindblad

Företaget startades 2010 i samband med den flerfaldigt prisbelönta långfilmen 7X-lika barn leka bäst producerades. Krigarnas Ö blir bolagets andra film. First Edition Pictures är ett Independentbolag där vi har som mål att fortsätta vara drivande i Norden med att skapa långfilmer med fokus på berättelsen och skådespel.  Med detta vill vi sätta svensk film på kartan över hela världen.