awum ab

Svensk förstoringsspegel fick internationell utmärkelse när Europas kvinnliga uppfinnare 2009 prisades

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2009 10:34 CEST

När EUWIIN, European Union Women Inventors & Innovators Network, genomförde sin vartannatårskonferens 7-8 oktober 2009 i 'House of Estate' i Helsingfors hade 27 finalister valts ut av de många nominerade bidragen. Årets kvinnliga uppfinnare i Europa blev Eija Pessinen med sin innovation förlossningsstolen 'relaxbirth®'.

Endast en svensk deltagare var kvalificerad till finalen, Annika Winell, som deltog med sin innovation 'Spegelzoom®', den nya förstoringsspegeln*, som utvecklats i Sverige.
Annika tilldelades en 'Special Recognition Award' och är med den kvalificerad till Hall of Fame, i det globala nätverket GWIIN.

*A unique optical solution for optimal visual acuity at short distance. It is an every day aid that helps you get a closer look, particularly if you are wearing reading glasses. You will then find yourself in a handy distance for visual acuity and can get your close-ups in the mirror without reading glasses on.

Likt alla finalister ställde Annika ut sin produkt i konferenslokalen för de nio internationella domarnas kompletterande intervjuer och bedömningar, höll en presentation för alla delegater samt deltog i en panel för 'product development'. Evenemanget väckte mycket stort intresse i Finland med tre TV-kanaler närvarande, flera inslag i nyhetsutsändningarna, i radion samt ibl a finsk dagspress.

Fem uppfinnare blev VINNARE av kategoripriser
- Finska barnmorskan Eija Pessinens förlossningsstol med helt koncept för användning ochsupport utsågs av juryn till klar etta och ‘the overall winner' till titel ‘Europas kvinnliga uppfinnare 2009′ . Förlossningsstödet relaxbirth®är ett redskap som stöder hela kroppen och mamman föder i en naturlig ställning. Den internationellt sammansatta juryn ansåg att detta nya koncept kan ha betydelse för hela mänskligheten.
- Alessandra Luchini, Italien/USA med bidraget ‘ Hydrogel nanoparticles ' aluchini@gmu.edu
- Emanuela Ughi, Italien med bidraget ‘Bhaskara' emanuela.ughi@gmail.com
- Gudrun Gudrunardottir, Island med bidraget Plasterplug
- Maija Itkonen, Finland med bidraget Powerkiss.

MER INFORMATION
Lista med alla Finalister och en kort presentation av bidragen: http://www.spegelzoom.se/List%20of%20EUWIIN_Inventors&innovators%20FINALISTS%202009.pdf

Högupplösta bilder förstoringsspegeln: http://www.spegelzoom.se/bilderno1.html

Kontaktperson: Annika Winell, Awum AB, +46 171 460335