Rikskonserter

Svensk grupp vann Young Nordic Jazz Comets

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 14:51 CEST

Isabel Sörling Group från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg vann lördagens final av Young Nordic Jazz Comets 2010! Prissumman på 70000 danska kronor ska bland annat finansiera gruppens resor i Norden under 2011.

Det var vid en välbesökt konsert på klubben Birdland i Helsingfors i lördags som juryn utsåg Isabel Sörling Group till segrare i ett startfält som också rymde grupper från Norge, Danmark, Finland, Island, Färöarna och Åland. I Isabel Sörling Group ingår vid sidan av sångerskan Isabel Sörling, trumpetaren Kim Aksnes, tenorsaxofonisten Otis Sandsjö, pianisten Henrik Magnusson, kontrabasisten Alfred Lorinius och trumslagaren Carl-Johan Groth.

Juryns skriver: "Unsurprisingly, the standard of the seven groups we heard at this years YNJC final was as high as we've come to expect in the Nordic countries, with great stylistic diversity, and new island faces too from The Ålands and The Faroes. However, one band stood out for their verve and personality, and in Isabel Sörling we heard a potent voice in the tradition of adventurous Nordic singers , with a great technique used in a very engaging and personal way. The tunes were compelling with a satisfying equilibrium of adventurous forms and committed ensemble playing from a band who were clearly enjoying the occasion.”

Detta var tionde gången YNJC genomfördes, andra gången ett svenskt band vann (senast Kristian Brink Quartet 2007) och sista gången Rikskonserter medverkar. Rikskonserter har under åren drivit detta projekt i Sverige och stått för planering, finansiering och genomförande. Förhoppningen är att SJR, Svenska Jazzriksförbundet, ska få medel att ta över det svenska huvudmannaskapet när Rikskonserter läggs ned vid nyår och vara svensk representant i den nordiska samarbetsguppen för Young Nordic Jazz Comets.

Den svenska representationen till finalen av Young Nordic Jazz Comets utses i samband med ”Jazzfest” för studentgrupper från landets musikhögskolor som är en del av den årliga festivalen Swedish Jazz Celebration, även det ett projekt som Rikskonserter varit med att skapa och nu lämnar.

Pressbild : http://www.rikskonserter.se/Pages/Picture.aspx?id=3312

Mer information :
Bengt Strokirk, producent Rikskonserter, 08 407 16 34, bengt.strokirk@rikskonserter.se