Svenska Odlarlaget Ek

Svensk Gurka …. minskar i volym

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2011 18:22 CEST

Gurk-information från grönsaksauktionen på Svenska Odlarlaget i Helsingborg

Efter 2 veckor med rekordstora volymer och mycket fokus på vattenkvalitet och risk för EHEC-smitta på importerade gurkor vill vi nu informera om dagsläget.

Prisbilden på auktionen har stabiliserats och exporten har kunnat återupptas även om prisnivån på exporten fortfarande är lägre än normalt.

Nu börjar odlarna som vanligt vid denna tid riva ut plantor för omplantering vilket bidrar till mindre volymer

Ostadigt väder i midsommarveckan gör också att den härligt krispiga, alkaliska och mineralrika gurkan minskar något i volym…. Se länk för näringsinnehåll: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=42

Fortsatt liten tillgång på Krav-gurka

Gurkprognos ton/vecka