Svensk Handel AB

Svensk Handel skriver nytt kortavtal med Nordea

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 11:06 CET

– Utan tvekan marknadens bästa ramavtal för handeln

Svensk Handel har tecknat ramavtal med Nordea beträffande kortavgifter och ett motsvarande avtal med Point beträffande chip-terminaler. Överenskommelserna för Svensk Handels medlemmar innebär att kortavgifterna nästan halveras jämfört med tidigare.
– Utan tvekan är det här marknadens bästa ramavtal för handeln, säger Svensk Handels vd Dag Klackenberg. Det känns mycket bra att vi kunnat komma överens om ett ekonomiskt förmånligt avtal som också på sikt kommer öka säkerheten för handelns personal.

Trepartsöverenskommelsen innebär att Svensk Handels medlemsföretag erbjuds kortavtal med Nordea och ett terminalavtal med Point Transaction Systems. Terminalerna som kommer att levereras före sommaren 2006 är fullt utbyggda chip-terminaler med tillhörande PINPad-funktion. Svensk Handels medlemmar hyr terminalerna och får en löpande uppgradering och övrig kundsupport.

– Vi är nöjda med att kunna erbjuda Svensk Handels medlemmar den här tekniken, säger Anders Thell, vd på Point. Med terminaler som redan har den nya tekniken blir teknikskiftet inget problem för dem som tecknar avtal.

Kortavtalet med Nordea täcker samtliga kort som används i Sverige. För betalning med svenska bankkort och med bankkort utgivna inom EU och Norge blir avgiften för handelsföretagen 99 öre per köptillfälle. Avgiften när handlaren tar emot svenska eller betal- och kreditkort utgivna i EU eller Norge blir 99 öre plus 1,52 procent av köpeskillingen. För betalning med övriga utländska kort blir avgiften 99 öre plus 2,05 procent. Avtalet omfattar inte American Express eller Diners.

– Genom samarbetet främjar Nordea den säkra handeln med kort. När kontanthanteringen minskar i samhället minskar också antalet rån mot butiker och värdetransporter. Avtalet gör att vi ökar vår marknadsandel från 24 till 30 procent på kortinlösen, säger Torsten Allqvie, vice VD i Nordea.

För eventuell information var vänlig ring:
Dag Klackenberg, vd Svensk Handel, 08-762 77 79 eller
Thomas Eulau, ansvarig för betalfrågor, Svensk Handel, 08-762 78 68 eller
Torsten Allqvie, vice vd, Nordea, 08 – 614 78 00 eller
Anders Thell, vd, Point Transaction Systems, 08-640 81 00.

Presschef Cecilia Giertta, Svensk Handel 08 762 77 50 alt 070 593 64 08.

Svensk Handel, som till medlemsantalet är största organisation inom Svenskt Näringsliv, har 14 000 medlemsföretag med sammanlagt 20 000 arbetsplatser, där 250 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Ordförande är Kenneth Bengtsson och vd Dag Klackenberg.

Cecilia Giertta

Presschef Svensk Handel