Svensk Handel AB

Svensk Handel Stils BLIXTINDEX för Modehandeln Mars 2006

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 08:43 CEST

Mars 2006
I mars ökade klädhandeln sin omsättning med 9,4 procent i löpande priser. Ackumulerat januari-mars är ökningen 6,7 procent i löpande priser.

2006 ackumulerat

Kläder 9,4
6,7

Kommentar till marsförsäljningen:

Snö och kyla hindrar inte klädköpen

– Många har undrat hur mycket klädhandeln skulle tappa i mars på grund av den envisa vintern. Svaret blev en ökning med 9,4 procent, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.

– En stor del av ökningen kan dock förklaras av kalendereffekten. Den drar upp klädförsäljningen med sju procent eftersom påsken förra året låg i mars vilket ger två försäljningsdagar mer i år. Påsken har nämligen en negativ inverkan på klädhandeln i motsats till vad den har för livsmedelshandeln.

– Konsumenterna handlar fler ägg och färre tröjor till påsk. Dessutom är helgaftnar regelmässigt sämre konsumtionsdagar, framförallt i större städer. En hel del lämnar staden för att fira helgerna annorstädes, kommenterar Mikael Sandström.

– Vi börjar få in fler försäljningssiffror än tidigare för skohandeln, men ännu inte tillräckligt för att ge en statistisk säkerställd prognos. Dock törs jag säga att skohandeln fortsätter att öka under mars, om dock inte tvåsiffrigt, avslutar Svensk Handel Stils ordförande.

Du vet väl att du kan få Blixtindex via e-post?

Meddela oss din adress på stil@svenskhandel.se

På uppdrag av Svensk Handel Stil presenterar Handelns Utredningsinstitut, HUI, ett så kallat Blixtindex för modehandeln, som 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånads utgång ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Blixtindex mäter på identiska punkter.

För kommentarer kontakta Svensk Handel Stil, Mikael Sandström, telefon 070-564 03 80 eller 0492-120 34, alternativt kanslichefen, Maria Sandow, telefon 08-762 76 94; mobil 070-794 87 18.

Svensk Handel Stil är ett nytt branschkansli som representerar sko-, mode- och sporthandeln inom Svensk Handel. Kansliet har bildats genom att STIL Sko & Textilhandlarna integrerats med Svensk Handel. Detta branschkansli företräder 3 000 medlemmar. Verksamheten bestäms av en branschstyrelse med representanter för medlemsföretag. Mikael Sandström är ordförande.

Svensk Handel, som till medlemsantalet är största organisation inom Svenskt Näringsliv, har 13 500 medlemsföretag med sammanlagt 20 000 arbetsplatser, där 250 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Ordförande är Kenneth Bengtsson och vd Dag Klackenberg.

Cecilia Giertta
Presschef Svensk Handel