Svensk Handel AB

Svensk Handel storsatsar på ungdomar

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2007 13:15 CEST

Idag lanserar Svensk Handel projektet ”Karriär i Handeln”. En film och en informationssajt har tagits fram för att synliggöra de karriärsmöjligheter som finns i handeln. På sajten karriarihandeln.se får unga människor inspiration och kunskap om branschen.
– Det första mötet med en bransch är viktigt. Syftet med satsningen är att visa att handelsyrket inte bara handlar om att sitta i kassan utan att det finns många fler yrken att välja mellan, säger Hans Löwlund på Svensk Handel.

Sajten och informationsfilmen vänder sig i första hand till elever på gymnasiets handelsprogram. På sajten kan man läsa intervjuer med 14 människor från olika yrkesgrupper, få karriärstips från personalchefer och se webbfilmer som visar olika handelsmiljöer. Lärare får också förslag på hur en lektion kan läggas upp med hjälp av materialet. Ett viktigt mål har varit att synliggöra handelns dynamik och spännvidd.

- Det som händer i världen händer också i handeln. Vi vill inte tala om för unga att de ska arbeta i handeln, vi vill visa det här är handeln och synliggöra de många möjligheterna, säger Hans Tjernström som lett projektet ”Karriär i Handeln”.

Detaljhandeln har stora rekryteringsbehov framöver. Det är därför angeläget att höja statusen på handelsprogrammen.

För eventuella kommentar var vänlig ring:
Cecilia Sahlsten, presskontakt Svensk Handel 031 62 94 18 eller 0706 66 53 12 eller
Hans Tjernström, projektledare för Karriär i Handeln 073 614 03 72

Svensk Handel, som till medlemsantalet är största organisation inom Svenskt Näringsliv, har 13 500 medlemsföretag med sammanlagt 20 000 arbetsplatser, där 250 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Ordförande är Kenneth Bengtsson och vd Dag Klackenberg.

Margareta Ternell
Pressekreterare Svensk Handel