Svenska Kanotförbundet

Svensk herr K2:a imponerade stort på VM i kanotmaraton!

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 10:24 CEST

Svenska herr K2:an med Magnus Siverbrant och Henrik Lemel från Malmö gjorde sitt livs lopp idag när maraton VM i kanot avgjordes i Perth Australien. Efter en taktisk och hård färd över den 36km långa banan slutade grabbarna 5:a endast två sekunder från bronset.

Efter första lyftet bildades sig två klungor. Svenskparet tog befälet i andra klungan och började jaga täten. I ett rasande tempo hämtades kanot efter kanot upp tills endast två kanoter återstod i första klungan. Efter sista lyftet, ca 5km från mål, mattades jakten på täten av och taktikspelet inför spurtstriden om 3:e platsen startade. De svenska killarna tog sin chans och drog stenhårt för att trötta ut konkurrenterna men när någon km återstod gick det spanska paret upp i ledningen och lyckade hålla den in i mål tätt följt av Sydafrika och Sverige.

Även det andra svensk paret med Mikael Westlén och Niklas Andersson gjorde ett fint lopp och slutade 11:a.

Resultat K2 herrar
1. Aranzadi / Busto ESP 2:24:43
2. Szakaly / Szigeti HUN 2:24:44
3. Gonzales / Arroyo ESP 2:28:08
4. Biggs / Rubenstein RSA 2:28:08
5. Siverbrant / Lemel SWE 2:28:10
...
11. Westlén / Andersson SWE 2:34:58

I juniorklassen, K2 herrar, gjorde svenskparet, Emil Pennsäter och Björn Granstedt, ett stabilt lopp och slutade 7:a på tiden 1:30:20. Segrade gjorde det spanska paret Sanchez / Garcia på tiden 1:26:56.

Läs mer på http://www.marathon.canoe.org.au/

Vänliga hälsningar