Nanofactory Instruments AB

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 10:25 CEST

- Nanofactory Instruments försäljning ökar kraftigt 2009

- Chalmersknopp firar 10 år

Göteborg den 28 april - Nanofactory Instruments, som startade 1999 som en avknoppning från Chalmers har haft en stark inledning på 2009. Företaget, som utvecklar, tillverkar och säljer patenterade vetenskapliga instrument inom nanoteknologi hade under första kvartalet en fakturering på 7,3 MSEK och därutöver inneliggande order på 15-20 MSEK. Det innebär att Nanofactory under 2009 räknar med att minst dubbla sin omsättning mot 2008.

Under inledningen av 2009 har Nanofactory gjort ett antal affärer i bl a Kina, Japan, USA, Belgien och Tyskland.

"Vi vet att vi har starka produkter att erbjuda. Samtidigt är det så att våra kunder inte är lika konjunkturkänsliga som i många branscher där inbromsningen är desto tydligare. Att arbeta mot universitet, forskningsinstitut och privata företags "R&D" gynnar i detta läge utvecklingen i bolaget", säger Mikael von Dorrien, VD Nanofactory Instruments.

Utvecklingen inom solcellsteknologi och LED ger draghjälp

Trenden och kraven på att kunna arbeta med en allt högre upplösning inom transmissions-elektronmikroskop (TEM) håller i sig. Utvecklingen inom applikationsområden som solcellsteknologi och LED-ljuskällor gör också att efterfrågan på Nanofactorys mätinstrument ser ut att stärkas ytterligare de närmaste åren.

"Nanofactory firar i år 10-årsjubileum. Utvecklingen i företaget har inte varit vare sig spikrak eller enkel. Därför känns den starka trenden under 2009 extra positiv. Nu ser vi också stora möjligheter på nya marknader, inte minst gäller det forskning kring framtagandet av effektivare solceller, ny belysning och lysdioder (t ex LED). Här är utvecklingen enormt stark och vi räknar med draghjälp från den omvandling som nu sker på området."

Mångfald bidrar

"En viktig aspekt som också bidragit till att vi nu får ett positivt genomslag på en global marknad är att mångfald premieras. På företaget arbetar idag människor med en rad olika nationaliteter och bakgrunder. Något som är nödvändigt i en verksamhet som vår. Miljön är fortfarande mansdominerad men företaget har ett flertal kvinnliga medarbetare och de får gärna bli fler", avslutar Mikael von Dorrien, VD Nanofactory Instruments.

För mer information och bildmaterial kontakta:

Mikael von Dorrien, VD Nanofactory Instruments AB

Mikael.von.Dorrien@nanofactory.com, www.nanofactory.com

Kort om Nanofactory Instruments

Nanofactory Instruments utvecklar, tillverkar och säljer instrument som används tillsammans med transmissionselektronmikroskop för att studera, mäta, manipulera och avbilda material samt undersöka materialegenskaper. Kunderna finns främst inom materialvetenskap, nanoteknologi, halvledarindustrin och olika biotekniktillämpningar. Nanofactory Instruments som grundades 1999 har idag 17 medarbetare. Huvudkontoret finns i Göteborg.