Autoadapt

Svensk humanteknik en vinnare under Paralympics i Kina

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 07:16 CEST

En svensk utställning visar hjälpmedel för personer med en funktionsnedsättning under Paralympics i Beijing 6 - 17 September 2008.

Målsättningen med den svenska utställningen nära "Fågelboet" i Beijing är att demonstrera vilka möjligheter väl funktionerande tekniska hjälpmedel ger för att förbättra livskvaliteten för barn med funktionsnedsättningar, äldre och människor med rörelsesvårigheter.

Kronprinsessan Victoria öppnar utställningen och arrangörerna räknar med mer än 100,000 besökare - som naturligtvis alla kommer att strömma till den blågula montern.

Västsvenska Autoadapt visar hjälpmedel som ökar tillgängligheten i-, och runt bilen för människor som har en funktionsnedsättning, t.ex. en rullstol som kan förvandlas till ett säte i bilen.

Autoadapt deltar även i ett projekt för att göra Beijing mer tillgängligt för personer med olika funktionsnedsättningar. En andel av taxibilarna i staden har lagom till Paralympics utrustats med det svensktillverkade bilsätet Turnout från Autoadapt. Bilsätet kan vridas ut, och även lutas bakåt för att maximera utrymme vid i- och urstigning.

För mer information, vänligen kontakta:
Harald Freytag, Marknadschef Autoadapt AB
Fax: 0302-254 04