Författaren Nicholas Nescio

Svensk indieförfattare skapar hype på Facebook

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 23:32 CET

Självpubliceringsbranschen har slagit stort i USA. Amazon och Apple med sina digitala butiker har gett författare nya möjligheter att sälja sina verk direkt till sin publik, utanför den traditionella förlagsbranschen.

Nicholas Nescio är en svensk indieförfattare som valt att gå direkt till kunderna genom social media. På kort tid har hans roman ”Att döda en vän” samlat närmare tusen fans på Facebook.

Kampanjen tar fart

Efter julen tog kampanjen en viral våg och på bara två veckor gillade 500 personer Facebooksidan och bloggen drar hundratals besök per dag. Boken har nu laddats ner 1300 gånger och mer än 800 personer är engagerade på Facebookflödet.

En digital bok

Nicholas Nescio har valt att marknadsföra boken genom att publicera bilder på Facebook med citat ur berättelsen. Läsarna får läsa hela boken på bloggen, ladda ner boken och sedan betala via SMS-lösning, eller beställa boken i traditionellt tryckt format om de vill.

Den digitala lösningen öppnar för en direktkontakt mellan både läsare och författare, samt mellan läsare och läsare. Till boken hör också en blogg där läsarna kan kommentera och diskutera boken kapitel för kapitel.

Men författaren ser ändå en fördel med mer traditionell publicering.

”Jag tror väl att de flesta fortfarande hittar böcker i bokaffärer, och jag vill ju att så många som möjligt ska läsa min bok. Men å andra sidan: Den kontakt jag fått med läsarna genom bloggen och Facebook är så mycket mer intressant än den som man får via en pappersbok. Jag har uppenbarligen skrivit en bok som läsarna vill prata om, med mig och med andra.”

Boken attraherar ungdomar

”Att döda en vän” är en historia om ett gäng ungdomar i tjugoårsåldern som lever livet mellan barn och vuxen. En dag träffas de och drar lott ur en hatt, och den personen lotten faller på slår de ihjäl med ett basebollträ.

Boken är ett tidsdokument över generationen som rör sig mellan 20 och 30. De har vuxenlivets alla möjligheter men är utan några egentliga krav. Långa universitetsutbildningar varvas med välbetalda extraknäck. Allt cirkulerar kring upplevelser och kickar - men ingen vet egentligen riktigt hur man blir vuxen, eller när man blir vuxen.

För funderingar om boken och författaren, kontakta attdodaenvan@gmail.com

Facebooksidan med bilder och diskussioner:

Bloggen, med text, nedladdning och kommentarer: