MODO HOCKEY

Svensk Ishockey och MODO Hockey stödjer Världens Barn!

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2003 09:20 CEST

Svensk ishockey tar nya grepp i kampen för barn över hela världen.

För första gången någonsin finns ishockeyn med som samarbetspartner till Världens Barn i årets stora insamling.

Världens Barn-kampanjen är hela Sveriges angelägenhet. Svensk ishockey går nu, genom sitt aktiva stöd till Världens Barn-kampanjen, i spetsen för ett spännande möte mellan Sveriges två största folkrörelser - idrottsrörelsen och de humanitära organisationerna. Syftet med samarbetet för hockeyns del, förutom att det är ett angeläget uppdrag, är att visa upp sig i andra sammanhang än de idrottsliga och skapa goodwill kring ishockeyn.

I frontlinjen för hockeyn finns två utvalda profiler som är ledstjärnor i den stora kampanjen. De utvalda spelarna är Magnus Wernblom, MODO, och Christer Olsson, Leksand. Hockeyprofilerna tycker att det känns både
hedrande och roligt att få representera ishockeyn i den stora insamlingen.

- Världens Barn-kampanjen är otroligt viktig och känns helt rätt att vara engagerad i. Fattigdomen i världen bara ökar och de som drabbas värst är barnen. Här kan svensk ishockey göra en stor insats och jag ska göra allt jag kan för att inspirera resten av hockey-Sverige i det här projektet, säger en av ishockeyns frontfigurer Magnus Wernblom.

Under vecka 43 och 44 kommer elitserieklubbarna runt om i landet att tillägna en seriematch till Världens Barn. På respektive arena kommer aktiviteten att genomsyra hela matchevenemanget. Tanken är att alla i
föreningen ska lämna sitt bidrag till insamlingen och samtidigt engagera publik och sponsorer. Under arenaaktiviteten finns även volontärer från Världens Barn på plats för att informera om sin verksamhet och var med på insamlingen.

Andra aktiviteter som hockeyn gör för Världens Barn är att arrangera "Världens Barn Trophy". Turneringen, som arrangeras av Svenska Hockeyligan tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet, är en företagstävling där
samarbetspartners och sponsorer till svensk ishockey bjuds in att delta. "Världens Barn Trophy" kommer att avgöras i Globen under Sweden Hockey Games i februari 2004. Alla intäkter i samband med turneringen tillfaller Världens Barn.

Världens Barn är en organisation där ett stort antal av Sveriges humanitära organisationer ingår. Grundtanken är att bidra till världens barns universella rätt till utbildning, hälsa och en värdig framtid. Det nya samarbetet som inletts mellan Världens Barn och svensk ishockey är en spännande utmaning och har stor betydelse för båda parter.

- Ett framgångsrikt samspel mellan Världens Barn och svensk ishockey under höstens och vårens Världens Barn- kampanj kommer att stärka båda folkrörelserna, men framför allt kommer miljoner barn och ungdomar ute i
världen att ges möjligheter till utbildning, hälsa och en värdig framtid, säger Peter Hjukström, projektledare för Världens Barn.

Förra året lyckades Världens Barn-kampanjen samla in hela 117, 6 miljoner kronor. I år är målet ännu högre. Något som projektledaren för Världens Barn inte alls ser som en omöjlighet.

- Vårt insamlingsmål på 130 miljoner kronor är högt ställt. Men ställt mot det faktum att vi är nio miljoner invånare i landet innebär det knappt 15 kronor per invånare. Det vill säga en hanterbar summa för den enskilde att avstå ifrån - när alla ställer upp, avslutar Peter Hjukström.