Bergendal Meetings

Svensk kock silvermedaljör i världsmästerskapet IACC Copper Skillet!

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 17:06 CEST

Årets världsmästerskap i IACC Copper Skillet är avgjort. Till Grand Final i år kvalificerade sig Australien, Danmark, Sverige, England, Nederländerna, Spanien, Canada, och USA. Tommy Eriksson på Villa Brevik, Lidingö kom på andra plats i tävlingen Copper Skillet på Château Èlan Winery & Resort i Braselton, Atlanta, USA den 27 mars.

- Det var ett betydligt större arrangemang än vad jag trott, speciellt när jag såg scenen vi skulle stå på, med alla filmkameror och spotlights, säger Tommy. Det hela var väldigt amerikanskt men mitt intryck var att arrangörerna var oerhört proffsiga.

Carin Skoglund, ordförande i IACC Sweden Chapter var på plats för att bland annat heja fram den svenske kocken.
- I år är det Europas år! Det är fantastiskt roligt att Spanien vann, Sverige kom tvåa och Danmark trea, säger Carin Skoglund

Det skilde bara två poäng av drygt 150 totalt mellan guld och silver.

- Lite försmädligt när man tävlar för att vinna, säger Tommy. Men är ändå mycket stolt att ha kommit så här långt i en så pass hård konkurrens.

Tommys vinnarrätt bestod av en sydafrikansk inspirerad sötpotatis- och svampragu med senap, halstrad forell med vitlöksstekta räkor och ljummen spenatsallad.Tommy arbetar på Villa Brevik på Lidingö som köksmästare och kommer att servera rätten för sina gäster.

OM TÄVLINGEN
Varje kock får en hemlig korg med tre huvudingredienser och tillbehör som de under 30 minuter ska tillaga en huvudrätt på. Vid stationerna finns endast en gasolplatta och ett fåtal utensilier som hjälpmedel.

Den tillagade rätten skall fungera att lagas och serveras till större konferensgrupper. Slutligen poängsätts helheten med smak, näringsriktighet och presentation.

För ytterligare information kontakta:

Carin Skoglund, Ordförande i IACC Sweden Chapter
Tel: 08-444 51 50 carin@bergendal.se