Alfombra Roja

Svensk litteratur till USA

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2013 08:11 CEST

Alfombra Roja har korsat pölen och varit i New York! Närmare bestämt så har vi tillsammans med Förlaggarföreningen och några enskilda förlag varit på en av världens största bokmässor; BookExpo America (3 dagar i månadsskiftet maj – juni).

BookExpo America På denna årliga mässa för den nordamerikanska bokmarknaden möttes i år 49 av USA:s 50 stater, representanter från 78 länder (alla de nordiska länderna), 1 648 journalister, 939 utställare och en myrstack av besökare (omkring 20 000), aktiviteter, föreläsningar, möten och böcker, böcker, böcker…

Den nordamerikanska bokmarknaden är enorm, här finns fortfarande stora, välsorterade bokhandlare, aktiva läsare och förstås amazon.com och e-böcker.

Intresset för, och nyfikenheten på, nordisk litteratur är på frammarsch, inte minst efter Stieg Larsson-vågen, men nu är rätt tillfälle att rikta uppmärksamheten mot också andra genre. Nordisk design, konst, mode och musik har högt renommé i USA och företag som Ikea, HM och Volvo är välkända så det finns all anledning att tro att nordisk litteratur ska kunna slå igenom stort de närmaste åren precis som har skett i t.ex. Tyskland, Frankrike och Spanien (nya översättningar av allt från Strindberg till Sjöwall/Wahlöö och Hjorth/Rosenfeldt).

Här finns potential för en stor export av nordisk litteratur. I USA såldes det 2,77 billioner böcker 2011 vilket var en ökning med 3,7 % från föregående år. Intressant är till exempel att under 2011 så var det snabbast växande segmentet marknaden för barn och ungdomsböcker med hela 12 % till en försäljning på 2,7 billioner dollar! Här har till exempel högkvalitativa svenska barnböcker (Pippi Longstocking är välkänd) stora möjligheter att nå nya läsare.

Efter detta första fantastiska och inspirerande besök till det underbara New York, städernas stad, har vi redan börjat förbereda oss för BookExpo America 2014 där vi kommer att medverka. Vi hoppas den närmaste tiden få kontakt med många förläggare, agenter och författare som är intresserade av att ”hänga på”!

Alfombra Roja AB hjälper utländska företag att komma in på de nordiska, spanska eller latinamerikanska marknaderna med målsättningen att hjälpa Dig skapa effektivare möten och lyckade affärer.

Alfombra Roja AB är agent i Skandinavien för London Book Fair och Book Expo America.

Vi också ordnar: Studieresor till SpanienGruppresorTräningsresorArkitektresorDesignresorMat & VinresorGastronomisk upplevelse i SpanienKick-off, ... you name it!

”Alfombra Roja” är spanska och betyder ”Röda Mattan” och är en symbol för alla de förberedelser som görs.

Vi erbjuder affärstjänster, besökarservice i Sverige och studieresor till Spanien, arrangemang av events.