Neoventa Medical

Svensk metod i stor amerikansk studie

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 15:28 CET

Den svenska STAN-metoden för fosterövervakning, ska nu utvärderas i en av världens största studier i sitt slag inom förlossningsvård.

Studien är dubbelt så stor som tidigare studier, säger Jan Stålemark, VD för Neoventa Medical som utvecklat STAN.

STAN-metoden är sedan tidigare mycket välstuderad i Europa. Så sent som i januari 2010 publicerades två nya studier, en stor holländsk studie där man visat att man med metodens hjälp kan reducera antalet barn som föds med syrebrist och en studie i Sverige som visar att under en sjuårsperiod har antalet barn födda med syrebrist minskat med mer än 90 %.

Metoden är redan väl utvärderad i EU och erkänt effektiv, men eftersom förlossningsvården i USA skiljer sig något från den europeiska har NIH, USA:s motsvarighet till Socialstyrelsen, beslutat genomföra denna stora studie, säger Jan Stålemark.

Neoventa fick den 8 februari 2010 sin senaste modell av STAN-apparaten godkänd av FDA, USA:s motsvarighet till svenska Läkemedelsverket. STAN är sedan tidigare godkänd som ny metod inom ramen för en så kallad PMA. Bara en handfull icke amerikanska företag får ett PMA-godkännande varje år.

– Att vi nu fått STAN godkänd av FDA är en stor händelse. Vi kan nu leverera vår senaste teknik till USA, vilket är en förutsättning för den amerikanska studien. Detta öppnar i sin tur stora möjligheter för att svensk medicinteknik än en gång gör framsteg på en av världens viktigaste marknader, avslutar Jan Stålemark.

Neoventa Medical AB är ett medicintekniskt företag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter inom förlossningsvården. STAN och ST-analys är unika produkter för bolaget. Huvudkontoret ligger i Göteborg/Mölndal. Neoventa ägs av Investor, SEB och Capman Life Science.