Neoventa Medical

Svensk metod räddar barn vid förlossning

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 15:30 CET

I dagarna presenterades resultaten från en ny stor holländsk studie av STAN, en metod för att identifiera barn med syrebrist under förlossningen.

– Studien är ytterligare ett starkt bevis för att STAN-metoden effektivt minskar antalet barn som föds med syrebrist, säger Jan Stålemark, VD för Neoventa som utvecklat metoden.

Den holländska studien är en så kallad randomiserad studie. Randomiserade studier bevisar starkast hur effektiv en metod är, i det här fallet STAN-metoden jämfört med CTG kombinerat med skalpblodprov. Studien omfattar 5681 patienter och är en av de största förlossningsstudier som någonsin gjorts i världen. Nio nederländska sjukhus har deltagit och studien sponsrades av holländska vetenskapsrådet.

– STAN-metoden har ifrågasatts i Sverige under senare år, då en svensk randomiserad studie från slutet av 90-talet anklagats för oredlighet i forskning. Den nya holländska studien är ett starkt bevis för att anklagelserna är grundlösa, vilket den svenska forskargruppen hela tiden hävdat, säger Jan Stålemark. Flera andra stora kliniska STAN-studier har även de visat att metoden minskar antalet barn som föds med syrebrist.

– Med den holländska studien kan vi lägga anklagelserna om oredlighet i forskning bakom oss, säger Jan Stålemark vidare. Vi hoppas givetvis även att utredningen som pågår i Vetenskapsrådet (VR) ger upprättelse till den svenska forskargruppen. Den svenska studien var nästan lika omfattande som den holländska, så vi har förståelse för att VR:s utredning tar tid.

I Sverige har STAN-metoden funnits i tio år och används i dag på drygt hälften av alla förlossningsavdelningar. Flera stora sjukhus i Sverige använder inte metoden i dagsläget, trots de entydigt positiva forskningsresultaten. I våra grannländer och i andra europeiska länder används metoden i mycket större omfattning.

– Underutnyttjandet av metoden hoppas vi nu åtgärdas så att fler förlossningar kan övervakas säkrare, både här i Sverige och i andra länder runt om i världen. Nu när nya, ännu starkare bevis finns för att metoden fungerar borde fler övervakas med STAN så att färre barn riskerar att skadas av syrebrist, avslutar Jan Stålemark.

Referenser

Intrapartum fetal monitoring by ST-analysis of the fetal ECG. Westerhuis, Michelle E.M.H. 2010. Utrecht University, The Netherlands.

Artikel på Utrechts universitetssjukhus: http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2010/01/hartfilm-betere-bewaking-ongeboren-baby.htm.

Neoventa Medical AB är ett medicintekniskt företag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter inom förlossningsvården. STAN och ST-analys är unika produkter för bolaget. Huvudkontoret ligger i Göteborg/Mölndal. Neoventa ägs av Investor, SEB och Capman Life Science.