Svensk Mjölk AB

Svensk Mjölk ställer ut en ”mys-ko” i Gallerian

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2004 15:51 CEST

I helgen startar den tolv veckor långa konstutställningen Cow Parade runtom i Stockholm. Svensk Mjölk deltar med en "mys-ko" som ställs ut i Gallerian. Mys-kon ska vara en lantlig oas mitt i staden där man kan sitta skönt bland gräsiga kuddar och lyssna på koljud.

Utställningen, som tidigare gjort succé i New York, Sydney, Chicago, London och Dublin exponerar glasfiberkossor i naturlig storlek som utsmyckats av konstnärer och finns utspridda över hela stan.

Svensk Mjölks mys-ko har tagits fram med hjälp av konstnärerna Anders Lindgren och Tove Axelsson. De har byggt om en liggande ko till en sittmöbel med gräsfärgade och somriga kuddar. Dessutom kommer det ljud av en kos idisslande (och avlägsna kors råmande) inifrån kon. Den liggande kon inbjuder även till att lägga sig och lyssna på ljuden. - se bild (och ljud!)

Mys-kon kommer – liksom övriga kor i utställningen – auktioneras ut efter sommaren (på Stockholms Auktionsverk 27 september). Merparten av intäkterna går till BRIS, Barnens Rätt i Samhället.

Högupplösta bilder på mys-kon (tagna innan den transporterades till staden) finns. För intresserade finns även en ljudfil med kons idisslande ljud.

Behöver du en ko-expert?
Svensk Mjölk är en branschorganisation med många sakkunniga bland medarbetarna. Är du intresserad av ko-kunskap i anslutning till Cow Parade – eller ändå eftersom det är sommar… - tveka inte att kontakta Svensk Mjölk (se kontaktuppgifter nedan).

I pressrummetfinns även siffror ur en nyligen genomförd "ko-barometer"” som mäter svenskars inställning till kossor och vad de kan.

Visste du exempelvis att kor kan…

känna igen sin egen plats i ladugården

känna igen sin egen bonde

kommunicera med sin bonde

skilja på ätliga och giftiga växter gå på led

känna igen sitt eget namn

välja själva när de vill bli mjölkade

För mer information, kontakta:
Inger Myresten, 070-678 68 45,
Chef, Bransch- och omvärldskommunikation, Svensk Mjölk.

Magnus J Stark, 070-347 41 60,
Pressansvarig, Bransch- och omvärldskommunikation, Svensk Mjölk.