TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Svensk modeexport rekordstor

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 08:28 CEST

Den svenska modeexporten för 2012 utvecklas starkare än vad prognoserna förutspått visar en sammanställning som genomförts av Sveriges Textil & Modeföretag TEKO.
– Skillnaden mellan de olika företagens prestationer utomlands är idag större än för ett år sedan men totalt sett har Sverige aldrig exporterat så mycket mode som under första halvåret i år, säger Ola Toftegaard VD för branschfrågor på TEKO till teko.se.

Fram till den 31 maj i år uppgick den svenska modeexporten till 5,1 miljarder, vilket ska jämföras med 4,66 miljarder för motsvarande period i fjol. Sammanräkningen av juni månads utlandsförsäljning pågår fortfarande men Ola Toftegaard menar att trenden är tydlig för första halvåret:

– Den svenska modebranschen som helhet fortsätter att flytta fram positionerna utomlands trots svagare efterfrågan i världsekonomin. Den oväntat positiva utvecklingen under första kvartalet håller i sig med andra ord.

teko.se ringde runt till tre exportstarka medlemsföretag för att pejla av stämningarna. Från Tiger of Swedens huvudkontor i Stockholm rapporteras om en kraftig ökning av utlandsförsäljningen under senaste verksamhetsåret som avslutades den 30 juni. Marknadschef Per Håkans kommenterar:

– Exporten växte med 26 procent och det är framför allt i den norra halvan av Europa som de nya affärerna genererats. Ökningen är en del av en allmänt positiv trend för Tiger of Sweden. Verksamhetsåret 2011/2012 hade vi nöjet att summera ännu ett all time high med en omsättningsökning på tolv procent till 765 miljoner kronor.

– Vår största affär är fortfarande herrkonfektion, men vi kan även konstatera att allt fler svenska och utländska kvinnor upptäcker vårt dammode. Vidare ser vi hur satsningen på jeans får allt starkare fäste på marknaden och härigenom etablerar sig som en allt viktigare intäktspost.

Tiger of Sweden uppvaktas regelbundet av utländska aktörer som vill sälja det populära märket, så även utomeuropeiska. Men när det kommer till spridning på nya marknader är företaget är restriktivt:

– Det är klart det är smickrande när en premiumdetaljist från exempelvis Dubai ringer och vill sälja vårt märke, men för oss är det inte intressant att leverera lite hit och lite dit. Vi väljer att fokusera på ett antal utvalda marknader och koncentrerar oss på att blir starka där istället.

Per Håkans räknar med en fortsatt ökning av exportandelen under innevarande verksamhetsår men vill inte gå in närmare på budgeten. Trots det osäkra läget i världsekonomin ser det riktigt bra ut för Tiger of Sweden.

– Faktum är att vi aldrig varit starkare än nu, säger Per.

Dammodeföretaget Kriss i Länna utanför Uppsala har ökat utlandsförsäljningen med sex procent hittills i år vilket är bättre än väntat. Huvudägaren Torgny Nilsson säger:

– Vår viktigaste exportmarknad är Tyskland som svarar för 60 procent av omsättningen och här har försäljningen ökat med nio procent hittills i år, en bra utveckling, speciellt med tanke på hur landets beklädnadsfackhandel som helhet gått.

– Det är tydligt att konsumenten håller hårdare i plånboken, men vi känner att vi lyckas i kollektionsarbetet och ändå har förutsättningar att göra en bra affär. Tendensen för helåret pekar mot en omsättning på 140 miljoner, vilket är nytt rekord. Exportandelen kommer landa kring 70 procent.

Modeföretaget Atlas Design Group i Göteborg rapporterar om en exportökning på 15 procent för första halvåret. En viktig drivkraft är det nya varumärket A.FortyThree som lanserades förra året och nu marknadsförs av detaljister runt om i Skandinavien, Tyskland och England.

– Uppbyggnaden av A.FortyThree började med skjortor och accessoarer förra året och utvecklas gradvis i riktning mot ett fullskaligt modekoncept.  Mottagandet är bra och under hösten tillkommer ytterligare exportmarknader. Samtal förs även med ytterligare partners i Europa däribland Ryssland, säger försäljningschef John Mörlid.

Atlas Design Group räknar med att nå en exportandel på 60 procent i år och samtidigt spränga 300-miljonersvallen.

Den framgångsrika svenska modeexporten har numera sitt alldeles egna pris och delas ut i samband Modegalan som förra veckan arrangerades på Stockholm Waterfront Congress center inom ramen för Stockholm Fashion Week. Ola Toftegaard är en av medlemmarna i prisjuryn vars val i år föll på Acne Studios. Övriga nominerade var WeSC och Stenströms.

Ola Toftegaard betonar att statistiken för den svenska modeexporten inte gör någon åtskillnad mellan varor tillverkade i Sverige eller utomlands:

– Men så är det även för andra branscher. Likväl är exportsiffrorna resultatet av ett framgångsrikt svenskt modeföretagande med design, varumärksbyggande, marknadsföring och planering av produktion och logistik.