Exportrådet

Svensk musik i Japan under Swedish Style - Robert Wells, Soundtrack of our Lives, Melody Club och mycket mer...

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2003 10:11 CEST

Den 8 oktober drar Swedish Style in Tokyo 2003 igång och i år blir det en stor satsning på svensk musik - från pop, rock, hiphop, club och lounge till jazz, klassiskt och folkmusik.

Robert Wells kommer att inleda musiksatsningen under Swedish Style i Tokyo redan den 7 oktober med en konsert för den japanska musikindustrin. Konserten hålls i den svenska ambassadörens residens. Robert Wells spelar även på ambassadens stora invigning av Swedish Style.

- Japan är en viktig marknad när det gäller musik. Tempot och medvetandet är högt. Det ska verkligen bli kul att åka ut till Japan och spela på plats, säger Robert Wells.

Export Music Sweden gör en stor satsning i Japan under Swedish Style. Man ordnar bland annat en konsert på Club QUATTRO den 18 oktober. Banden som kommer att spela är The Soundtrack of Our Lives, Melody Club, Caesar's och Whyte Seeds.

- Svensk musik är ett känt begrepp världen över. Men det är mycket viktigt att vi gör gemensam sak för att underhålla konceptet och visa upp den bredd som finns i svensk musikindustri, säger Christer Lundblad, vd Export Music Sweden.

Den 17 oktober anordnas ett seminarium på svenska ambassaden på temat "Sweden and Japan: Hooked on a musical Partnership"

Peter Puma Hedlund ger en nyckelharpskonsert den 11 oktober. Den 12 oktober blir det en workshop där Peter kommer att lära japaner konsten att spela nyckelharpa.

Lounge musik är ett växande segment och albumen Nordic Lounge och David Designs "Home with David" släpps under Swedish Style. Katalogen för årets Swedish Style innehåller även en CD med svensk musik.

Svenska musikevenemang i Tokyo den 8-18 oktober är bland andra: · "Robert Wells Style at the Swedish Embassy" - 7 oktober på Svenska ambassaden · Invigningsfest den 8 oktober med Nordic Lounge, sångerskan Yukimi Nagano,
· Nyckelharpisten Peter Puma och underhållning av Robert Wells - 8 october · Klassiska konserter och seminarier runt om i Tokyo · "From Sweden..." DJs Design, Video Art, DJs: D'malicious, Andreas Aaltonen, Gustaf Kjellin med gäster - 9 oktober · Nordic Lounge Night - 9 oktober · Home with David release party/Elle Deco Night - 12 oktober · Peter Puma, nyckelharpskonsert 11 oktober, workshop - 12 oktober · Looptroop spelar på Young Creators Day - 13 oktober · Bohuslän Big Band - 16-17 oktober · Stockholm Night Life Café - 17 oktober ·Malou Hoya konsert på svenska ambassaden - 18 oktober · Sweden Rocks! Export Music Sweden presenterar fyra band: The Soundtrack of Our Lives, Melody Club, Caesar's och Whyte Seeds på Club Quattro - 18 oktober · Euro Jazz in Hamarikyu med Sweet Jazz Trio och Monica Borrfors - 24 oktober

Mer information och detaljerat program finns på www.swedishstyle.net

För ytterligare information kontakta:
Kenneth Hagås, projektledare Swedish Style in Tokyo 2003, tel: +81 90 8806 8546 mailto:kenneth.hagas@swedishtrade.se
Christer Lundblad, vd Export Music Sweden, tel: 08-783 88 00, mailto:christer.lundblad@exms.com
Magnus Stråberg, frågor om Robert Wells, tel: 0705/16 60 90 Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel: 08-783 86 93, mobil: 0708-81 86 93

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.