Beatcan.com

Svensk musikutmanare sponsrar extremetävling

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2016 09:03 CET

I mars hålls ett av de mest uppmärksammade freeski-eventen, B&E invitational, i franska Les Arcs. Nytt för i år är att det också funnits en möjlighet att vinna en plats i tävlingen, oavsett hur erfaren man är som åkare. Två wildcards delas ut den 1 februari och svenska Beatcan har varit med och sponsrat tävlingen.

För möjligheten att vinna ett wildcard har de tävlande spelat in en video på max två minuter som visar upp deras stil. De 15 videor som fick flest röster på B&E:s sajter har sedan gått vidare till en sista omgång och den 1 februari kommer en jury bestående av Henrik Harlaut och Phil Casabon att utse vilka som har vunnit. Svenska Beatcan har bistått med hela sitt musikbibliotek så att alla tävlande har haft samma möjlighet att använda välproducerad och rättighetsfri musik till sina bidrag.

– För oss var det en självklarhet att vara med och sponsra wildcard-tävlingen. I skid- och skatevärlden kanvem som helst i dag ta fram snygga produktioner eftersom det finns så bra utrustning. Utmaningen har istället legat i musiken eftersom all musik är rättighetsstyrd. Vi på Beatcan såg ett behov och svarade upp mot det, säger Peter Jidesten, VD på Beatcan.

Nystartade Beatcan är en svensk innovation, skapad för att erbjuda rättighetsfri musik till alla som jobbar med audiovisuell produktion. Istället för den klassiska lösningen där man tvingas betala per sekund och rapportera användandet så fungerar Beatcan mer som en bildbyrå där användaren betalar månadsvis och sen får tillgång till ett ljudbibliotek med licenser som gäller globalt och via samtliga plattformar och kanaler.

– Vi står för en tjänst som vanliga privatpersoner, och inte bara stora företag kan använda. Vi har också haft en fantastisk respons på vårt samarbete med hela 60 registreringar som har lett till att 40 av tävlingsbidragen sen har använt musik från Beatcans bibliotek, detta trots att tävlingsperioden var klart begränsad, säger Peter Jidesten.

Musiken som tillhandahålls skapas av Beatcans eget nätverk av producenter, som alla är professionella låtskrivare och kompositörer inom en mängd olika musikstilar och är sen fri att använda i alla slags produktioner.

För mer information, kontakta;
Peter Jidesten, VD, Beatcan, peter@beatcan.com, (+) 46-723 66 85 42

Beatcan.com - Internet startup inom digital musik. Grundad av två svenskar och vänner. Musikern, gitarristen, låtskrivaren och producenten Andy Andersson, född i Sverige, boende i Los Angeles och Peter Jidesten, creative director, entreprenör and investerare i Stockholm. Beatcan är ett helägt dotterbolag till Audiocan LLC baserat i L.A.