Exportrådet

Svensk paviljong på 100% DESIGN TOKYO

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 15:54 CEST

Den 2-6 november 2005 genomförs 100% DESIGN TOKYO för första gången. Sverige deltar med en stor paviljong med 13 möbel- och designföretag. Evenemanget ingår som en del av årets Swedish Style in Tokyo.

Den svenska montern kommer att ge besökaren en bra överblick över svensk design just nu. Tretton företag visar möbler, textilier och inredningsaccessoirer. Utställare är Asplund, Blå Station, Juup of Sweden, Karl Andersson & Söner, Källemo, Mateus, Mimou, Mingla Design, Pappelina, Sanden Textiles, Skandiform och Swedese.

Blandningen av företag bjuder på en bra mix av stort och smått. Här finns möbelproducenter som visar såväl klassiska storsäljare som nyskapade produkter blandat med företag som visar inredningsobjekt som skålar, textilier, keramik med mera.

Dessutom visas det riktigt nya, i Stockholm Furniture Fair's Greenhouse-urval, produkter från ett femtontal oetablerade designers.

Den svenska montern är ritad och producerad av Marge Arkitekter, Stockholm www.marge.se. (Bild på montern finns bifogat nedan. Där finns även produktbilder från företagen)

- Det svenska deltagandet i 100% DESIGN TOKYO ingår som en del i ett treårigt projekt som syftar till att skapa affärer utifrån den bredare satsningen, Swedish Style in Tokyo. Vi ser att intresset för svensk design är stort i Japan och det är också många svenska designföretag som är intresserade av den japanska marknaden. Tillfället är därför lämpligt att göra en samlad satsning i Tokyo, säger Annika Sjöstrand, ansvarig för branschprogrammet Svensk Upplevelseindustri på Exportrådet.

100% DESIGN TOKYO äger rum på Jingu Gaien, Aoyama. www.100percentdesign.jp

Under mässan svarar Sverige för två seminarier:

2 november: "Work in Progress", Marge Architects

3 november: "All Scale Architecture", Claesson Koivisto Rune

Mässan 100% Design Tokyo ingår som en del i Tokyo Designer?s Week. Samtidigt pågår också Swedish Style in Tokyo, 2-12 november. För mer information om designaktiviteter i Tokyo, se: www.100percentdesign.jp, www.swedishstyle.net, www.c-channel.com

För ytterligare information kontakta:

Annika Sjöstrand, Svensk Upplevelseindustri, Exportrådet, 08-588 660 92, annika.sjostrand@swedishtrade

Caroline Heiroth, Arketyp, 0768-67 51 11, caline@arketyp.se

Helena Olsson, informatör Exportrådet, 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.