Johanson Design AB

Svensk plaststol gör världssuccé - Johanson Design

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 08:39 CEST

Svensk plaststol gör världssuccé.

P77. En till synes okomplicerad skapelse. Bakom det enkla uttrycket ligger en spännande process. Nu skriver vi nästa kapitel.

Ett mycket intensivt utvecklingsarbete ligger bakom karmstolen P77, formgiven av den välkände möbeldesignern och arkitekten Jonas Lindvall. Under tre års tid har stolen vuxit fram från att vara en idéskiss till en världssuccé. Vägen dit har varit fylld med utmaningar.

Många experter från hela världen har varit inblandade för att ta projektet från idé till verklighet. Paul Johanson berättar att de lärt sig mycket om plastmaterial och verktygstillverkning under resans gång.
– Den största utmaningen har varit att få ihop materialen och få processen att fungera med bibehållen design. Vi hade kunnat ta genvägar om vi hade gjort avkall på designen, men vi lät det ta lite längre tid istället.

Stora investeringar i form av tid och kapital har skapat en stol som är unik i både produktionsprocess och utförande. Det har varit en lång process att få fram den avancerade men samtidigt enkla formen. Det gör att stolen blir svår att kopiera både vad gäller form och material.

De båda bröderna trodde de var i mål i höstas med utvecklingsarbetet, men det visade sig att produktionsprocessen var mer komplicerad än man trott. Under våren har därför ett nytt ytmaterial specialutvecklats med hjälp av en mängd internationella experter.
– För att hitta rätt behövde vi vidga vyerna och titta på nya material för att få en stabil produktionsprocess. Samtidigt ville vi hålla kvar vid våra ursprungskrav, till exempel att stolen skulle vara miljövänlig, säger Dan Johanson.

Stolen består av två sammangjutna delar: ett tunt skal och en kärna. Två typer av plastmaterial behövs för att få den mjuka känslan på ytan samtidigt som stommen av hårdplast ger stabilitet. Det ursprungliga TPE-materialet har bytts till ett nyutvecklat PUR-gummi. Materialet är unikt framtaget just för P77-stolen. Det har ungefär samma egenskaper som TPE-materialet: det är vädertåligt, klarar solljus och är helt miljövänligt. Men, det är dessutom brandsäkert och lite lättare att applicera på stolen i själva produktionen.

Formgivaren Jonas Lindvall är nöjd med slutresultatet.
– Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan men nu har stolen samma känsla som den tidiga prototypen. Det är en lätt, stapelbar karmstol med tydlig identitet, och en typisk Johanson Design-stol, säger Jonas Lindvall.

P77 är första samarbetet mellan Johanson Design och Jonas Lindvall. Jonas Lindvall är en av de mest framträdande formgivarna inom möbeldesign och inredningsarkitektur i Sverige de senaste åren. Flera av Jonas möbler har blivit belönade med utmärkelsen ”Utmärkt Svensk Form”.
Utgångspunkten för uppdraget från Johanson Design var att skapa en lätt, bekväm, tålig och stapelbar karmstol till ett oslagbart pris.

– Jonas visade en skiss på en stol. Vi gillade formspråket, och började sen prata om materialval och hur vi kunde få fram den till ett bra pris, säger Dan Johanson.
Att det exempelvis blev aluminiumben handlar både om uttrycket man ville få fram men också om att hålla ned vikten. Stolen väger runt fem kilo, vilket gör den utmärkt för användning både inomhus och utomhus, till privat såväl som offentlig miljö. Den passar perfekt till allt från skolbespisningar och kontor till uteserveringar.

Tanken om att ta fram en miljövänlig stol har hela tiden funnits med under arbetets gång. P77 är hundra procent återvinningsbar och de olika plastmaterialen behöver inte ens separeras.

Stolen tillverkas i Sverige och arbetet med att skicka provstolar till olika länder i världen pågår.
De första leveranserna har gått iväg, bland annat till ett större tågbolag i Schweiz. Johanson Design räknar med att tillverka uppemot 10000 stolar under 2012. Därmed har ett nytt kapitel skrivits om denna fantastiska stols resa, från idé till volymprodukt. P77 stolens fortsatta framgångar ute i världen har vi säkerligen anledning att återkomma till framöver…

Svensk möbeldesign erövrar världen

En mycket målmedveten satsning på modern, tidlös design med skandinaviska rena linjer har gjort Johanson Design till ett globalt, starkt varumärke.

Genom att knyta till sig några av Sveriges och Europas duktigaste formgivare har Johanson Design skapat en bred och stilren möbelkollektion som har fått arkitekter och inrednings experter världen över att vända blickarna mot Markaryd där Johanson Design huserar sedan det startades 1953.

I princip all tillverkning sker i Markaryd i en ny och modern produktionsanläggning. Det mesta av tillverkningen bygger på skickligt hantverkskunnande och traditionell möbeltillverkning. Ingen möbel lämnar lokalerna utan att personalen med sitt gedigna och mångåriga möbelkunnande sett till att kvaliteten ligger i absolut världsklass.

Johanson Design jobbar över hela världen och har de senaste fem åren exporterat möbler till hela 52 länder.