Ladbrokes

Svensk poker i världsklass – Växjöbo trea på Ladbrokes Poker Cruise

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2004 12:38 CEST

Gymnasieläraren och Växjöbon Peter Liljedahl har under natten tagit tredjeplatsen i Ladbrokes Poker Cruise. Liljedahl har lämnat pokerbordet 545 000 kronor rikare. Liljedahl satsade allt på sin sluthand och var en hårsmån från att knäcka vinnaren, 74-årige Eric Dalby från England.

Eric Dalby tar därmed hem förstapriset på 1 800 000 kronor. Dalby med 50 års erfarenhet av poker säger sig aldrig ha spelat en tuffare turnering än Ladbrokes Poker Cruise. Dalby anser att on-line poker har öppnat upp en totalt ny rekryteringsbas när det gäller att få fram konkurrenskraftiga spelare.

Turneringens kvalitéer har lockat 45 svenskar och övrig europeisk pokerelit till det kryssningsfartyg som Ladbrokes Poker Cruise har hållits på under den gångna veckan. Med en total prissumma på 5 100 000 miljoner kronor är turneringen en av de större internationella turneringar som en så stor grupp svenskar kvalificerat sig till.

Peter Liljedahl säger i en kommentar att tur endast spelade roll vid två tillfällen. ”Veckan har varit full av bra strategiska beslut”. När matte- och fysikläraren nu återvänder hem är det med ett tillskott i kassan. Pengarna kommer att läggas på någon investering, resor och poker.

”Svensk poker är i toppklass” säger Ladbrokes Poker- Manager Henrik Nilsson, och fortsätter”att on-line poker fått fram dessa spelare är häpnadsväckande och steget mellan klassiska pokerbord och poker på Internet tycks nu utraderat.”

Ladbrokes poker cruise är ett arrangemang som lockat 212 av Europas ledande pokerspelare. Turneringen har gått av stapeln på ett kryssningsfartyg i Adriatiska havet. Fartyget avlöpte Venedig i söndagen den 10 oktober och har nu anlänt hemmahamnen. Svenskarna väntas hem under söndagen

Mer information om turneringen finns på www.ladbrokespoker.com

För mer information:

Douglas Roos, Ladbrokes VD Norden, +46-8-407 64 40, +46-70-735 21 25, douglas.roos@ladbrokes.se
Henrik Nilsson, Poker Manager, Ladbrokes Norden, +44-787 6684 296, henrik.nilsson@ladbrokes.co.uk

Ladbrokes är världens största bookmaker och en del av Hilton Group PLC som är noterat på Londonbörsen. Ladbrokes omsatte ca 94 miljarder kronor 2003 och sysselsätter 12 000 personer. Bolaget driver 2500 spelbutiker i Storbritannien, Irland och Belgien. Ladbrokes.com har idag över 1,1 miljoner medlemmar.