GuidePal Group AB

Svensk reseapplikation öppnar kontor i Kina

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 11:00 CET

Svenska GuidePal har under det senaste året vunnit framgång med sin mobila reseapplikation. Applikationen har laddats ner i mer än 2.5 miljoner exemplar och den snabba framgången gör att företaget nu väljer att expandera till Kina. Applikationen erbjuder skräddarsydda guider till flera av världens främsta resmål. Ambitionen är att erbjuda något utöver sedvanliga turistfällorna genom att förlita sig på tips från lokala experter.

- De flesta guideböcker blir lätt slätstrukna eftersom de försöker täcka allt. Vi ger dig hellre ett riktigt bra tips som du berättar för alla dina vänner, säger Peter Schierenbeck, VD och grundare.

När de selektiva reseguiderna i oktober lanserades på den kinesiska marknaden fördubblades antalet nedladdningar. Den snabba framgången i Kina har gjort att man nu väljer att öppna ett kontor i Shanghai.

- Den ökade tillväxten i Kina har gett fler kineser möjligheten att resa och det finns en enorm potential för den här sortens tjänster, säger Yuling Tan, ansvarig för den kinesiska marknaden.

En undersökning från 2011 utförd av World Travel Organization visar att närmare 60 miljoner kineser reste utanför Kina under 2010, en siffra som förväntas stiga till 100 miljoner år 2020. Och med 485 miljoner aktiva
internetanvändare så utgör Kina en högintressant marknad för mobilapplikationstillverkare. I december slår det Shanghai-baserade kontoret upp sina portar. Målet är att rekrytera ytterligare fyra personer under 2012. Utöver det har man frilansande resejournalister som hjälper till att fylla och utveckla de kinesiska guiderna.

GuidePal är en gratis cityguide för smartphones (tillgänglig för iPhone, Android, Blackberry och Windows Phone). Med över tre miljoner downloads och guider för över 60 destinationer är det en av världens ledande reseappar. Alla rekommendationer är noggrant utvalda genom ett samarbete mellan lokalbor och professionella resejournalister, allt för att garantera att användaren får uppleva det bästa varje stad har att erbjuda.