Spjut Interaktiva Medier

Svensk resecommunity växer vidare – Backpacking.se nu över 40.000 medlemmar

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 08:31 CEST

Backpacking.se, som startades 2003 av Mattias Järnhäll, Martin Wennström och Kristofer Borvall för att det inte fanns så många bra ressidor som täcker hela världen, har nu sju år senare passerat 40.000 medlemmar och går därmed mot trenden att Facebook tar hela marknaden för sociala nätverk.

- Vi ser inte Facebook som en konkurrent, säger Maria Pettersson, som driver Backpacking.se. Många av våra medlemmar är även aktiva på Facebook – men sen erbjuder vi ju också så mycket annat än vad Facebook gör: skriva dagbok, diskutera resande i alla forum, ladda upp bilder, skriva artiklar, hitta resesällskap etc.

- Vårt mål är att Backpacking.se ska vara ett infocenter för resenärer där man hittar allt man behöver veta inför en längre resa, varför vi också erbjuder fördjupande redaktionellt material (reseskildringar, reseguider), till allra största delen skrivet av medlemmarna själva.

20 oktober 2010 passerade Backpacking.se 40.000-vallen för medlemmar, en indikation på att ett fristående resecommunity med fokus på litet längre resor verkligen fyller en viktig funktion parallellt med andra mer generella sociala nätverk.

- De flesta av våra medlemmar är mellan 20-35 år, säger Maria Pettersson, och det är i princip lika många tjejer som killar. Gemensamt för våra medlemmar är att de älskar att resa och gärna delar med sig av sina erfarenheter till andra resenärer.

På Backpacking.se finns idag över 400.000 uppladdade bilder, över 75.000 skrivna dagböcker och nästan 23.000 resebeskrivningar.

- Vi har inga planer på att ändra Backpacking,se, fortsätter Maria Pettersson, förutom att hela tiden förbättra funktionaliteten. Och under hösten modernisera design och navigation, som blivit föråldrad. Men det är medlemmarna som gör sajten, och vi vill lyssna till deras behov och deras önskemål, det tror vi är en framgångsfaktor för alla nischade sociala nätverk.

Backpacking.se startades 2003 av Mattias Järnhäll, Martin Wennström och Kristofer Borvall. 2005 tog Travelstart över webbplatsen, men sedan en tid tillbaka drivs Backpacking.se av Spjut Interaktiva Medier.

Länkar för mer information:

Statistik på Backpacking.se (antal medlemmar, antal foton etc.)

Reseforum

Researtiklar

Reseberättelser

Kontaktar Backpacking.se gör du på: info@backpacking.se