Svenska Rugbyförbundet

Svensk Rugby inleder unikt samarbete med rugbyns hemland

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 16:44 CEST

Kickoff i samband med höstens stora riksmöte
Stor utvecklingspotential för elit- och breddsatsning

Svenska Rugbyförbundet (SRF) har inlett ett unikt samarbete med ett av Englands största rugbydistrikt: London North Region (LNR). Genom denna nya samarbetsform kommer rugby Sverige att få brett stöd på flera områden: allt från elitsammanhang med landslagen till tränar- och domarutbildning och föreningsutveckling. Rugby har växt stark i Sverige under senare år och antal licensierade spelare har ökat från ca 2000 vid sekelskiftet till närmare än 4000 idag, och Rugbyförbundet bedriver idag fem landslagtrupper på herr-, dam- och ungdomssidan.

”Denna fina utveckling i antalet aktiva innebär att det finns ett starkt behov av flera välutbildade ledare, coacher och domare, och inte minst ökat kompetens för våra landslagstränare”, säger SRF: s ordförande Lars Ohlsson. ”Därför är det särkilt glädjande att vi nu kan räkna med detta stöd från rugbysportens hemland – England är förresten regerande världsmästarna.”

”Rugby är en världssport, med drygt 100 medlemsländer i det internationella förbundet IRB; och svenska herrlandslaget rankas idag någonstans i mitten medan damerna finns bland de 12-15 bästa i världen. Vår ambition är att herrlandslaget skall klättra tillbaka till topp 30 igen och detta samarbete med London North Region kommer säkert att bidra till detta. Även bredden kommer att stimuleras av möjligheterna som öppnas även på klubbnivå,” framhåller Lars Ohlsson.

Sverige har haft ett tekniskt samarbete med det Skotska Rugby Förbundet som har varit mycket framgångsrikt och ser med tillförsikt framemot vad samarbetet med LNR kan betyda för utvecklingen av Svensk Rugby.

I London North Region finns många av Englands stora rugbyklubbar
London North Region är en av 5 regioner inom det engelska förbundet RFU (Rugby Football Union*) och fungerar som en självständig region med 230 föreningar och 17 universitet. Dessutom finns över 800 skolor i regionen med rugby på schemat. London North Region har totalt nio fastanställda och ett 40-tal deltidsarbetande tränare och utbildare. Alla regioner har även egna regionslag som är första steget för spelarna på väg in i landslagen.

Svenska Rugbyförbundet och LNR har tillsammans analyserat behovet och sedan utvecklat och godkänt en samarbetsplan skräddarsydd för svensk rugby som inleds nu under hösten 2005. Kickoff sker under kommande lördag-söndag då ett 70-tal ledare, coacher och domare samlas på en tvådagars föreningskonferens på kryssningsfartyget Cinderella. Då kommer representanter från LNR vara med.

Samarbetet omfattar tre huvudområden, teknik, utbildning och föreningsutveckling. Det tekniska supportprogrammet är redan igång med herrlandslaget. Detta kommer att handla såväl som tränarutveckling som en del hands-on coachning När programmet är i full gång kommer alla fem landslag få tekniska rådgivare från LNR med uppgift bland annat att hitta rätt utbildningar för varje förbundstränare.

På utbildningssidan kommer Svensk rugby få tillgång till RFU:s omfattande utbildningskunnande för kurser i Sverige; men svenska tränare och domare kan även gå RFU utbildningar i England. Dessutom får SRF hjälp av expertis med att ytterligare uppgradera de egna SRF utbildningarna som genomförs på svenska. Det är också tänkt att rugbyklubbarna runt om i landet kommer att kunna få besök av LNR:s personal i samband deras Sverigebesök.

Ömsesidigt nytta
Att LNR erbjuder allt detta till Svenska Rugbyförbundet ingår i deras ambition att utveckla den egna
personalen där den här typen av erfarenheter är en viktig del i den processen. Så här kommenterar LNR:s utvecklingsansvariga, Chris Sigsworth och Rob Drinkwater: “We are both very positive about this partnership as it will be mutually beneficial for both the Swedish Rugby Union and the London North team.  All of our team has experience in a wide number of areas, club and coach development, elite player development systems, refereeing and within education (from 7-21).  We look forward to working with the Federation to help as much as possible to achieve its strategic aims in the future and look forward to having an excellent working relationship.”

*Rugby Football Union – är världens första förbund för rugby och bildades 1871 av de klubbar, skolor och universitet i England som vill fortsätta ett spela en form av fotboll där det är tillåtet av plocka upp bollen med händerna och springa fram till mållinjen och göra poäng, s.k. ”försök”. The Football Association bildades redan 1863 för ”sparka med fötterna” varianten och det heter därmed Association Football alternativ Soccer i den engelskspråkiga delen av världen. Läs mer om ”football history” under rubriken ”Nyfiken på Rugby?” på www.rugby.se/t3.asp?p=9760

För ytterligare information:

Urban Söderberg,