Elektronix NG AB

Svensk Säkerhetsvideo lanserar Avigilon Video Analytics, tidigare kallat VideoIQ

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 12:42 CEST

Svensk Säkerhetsvideo AB, ledande Nordisk distributör av IP-baserade TVbevakningssystem, är mycket glada över att kunna tillkännage lanseringen av Avigilon Video Analytics, som tidigare sålts under namnet VideoIQ.

Analysprodukterna kompletterar Avigilons innovativa utbud av IP surveillance-produkter oerhört väl, bygger på en väl utprövad analysteknologi och har sedan länge bekräftats av marknaden såväl tekniskt som kommersiellt. Avigilon Video Analytics Rialto serie utgör därmed en strategiskt viktig förstärkning av Svensk Säkerhetsvideos produkterbjudande mot IP surveillance-marknaden.

- Vi är stolta över att kunna presentera Avigilon Video Analytics som en viktig förstärkning av vårt produkterbjudande. Analystekniken bygger på 40 innovativa patent, är till stor del självkalibrerande och har redan visat sin kommersiella konkurrenskraft under många år i ett mycket stort antal krävande applikationer. Avigilons förvärv av VideoIQ välkomnas således varmt av oss då detta innebär att den så viktiga videoanalysen kommer att integreras än mer sömlöst med de övriga komponenterna i ett säkerhetssystem från Avigilon berättar Juha Järvinen, VD på Svensk Säkerhetsvideo AB.

- Den sofistikerade funktionen minimerar falsklarmen i vårt krävande nordiska klimat samtidigt som den enkla installationen sänker tröskeln för installatörerna att arbeta med videoanalys. Detta skapar goda förutsättningar för att implementera Rialto-serien i många av våra preventiva och proaktiva videobaserade bevakningskoncept tillägger Jonathan Berglund, Teknisk Chef på Svensk Säkerhetsvideo AB.

Avigilons Rialto-serie finns tillgänglig från Svensk Säkerhetsvideo från och med maj månad. Anpassade analysprodukter finns för både IP- och analoga kameror.

För mer information, vänligen kontakta:

Juha Järvinen
VD, Svensk Säkerhetsvideo AB
Tel: +46 (0)70 778 51 50 / +358 (0)40 179 50 99
E-mail: juha@svensksakerhetsvideo.se

Jonathan Berglund
Teknisk Chef, Svensk Säkerhetsvideo AB
E-mail: jonathan@svensksakerhetsvideo.se

Svensk Säkerhetsvideo AB grundades 1993 av Juha Järvinen och Stefan Aimer, beräknas under innevarande verksamhetsår omsätta ca 85 miljoner kronor och har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö-Öresund. Företaget har sedan starten fokuserat på värdeadderande distribution av TV-bevakningssystem inom säkerhet och industri. År 2005 förvärvade Svensk Säkerhetsvideo Divacont OY, med kontor i Helsingfors och Tammerfors i Finland, år 2011 förvärvade man verksamheten i Pemel Security AB och år 2014 startades det norska dotterbolaget SSV Nordic AS. Svensk Säkerhetsvideos målsättning är att vara Nordens ledande distributör av produkter och system för IP-baserad TV-bevakning.

www.svensksakerhetsvideo.se