Solelia Greentech AB

Svensk solel och Nicholas Stern nominerade som starka ledare till Utstickarpriset 2013

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2013 07:46 CET

Snart avgörs vem som får Utstickarpriset 2013 från Polarbröd. Priset går till modiga människor som vågar gå sin egen väg – utstickare. Årets nominerade är Nicholas Stern, David Suzuki, Ellen MacArthur, Johan Ehrenberg och Solelia Greentech. De har på olika sätt visat ”ett bra ledarskap för hela världen” i hållbarhetsfrågor.

2013 är andra året som Polarbröd delar ut Utstickarpriset. Syftet är att premiera människor som går sin egen väg och visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet.

– Vi vill med Utstickarpriset uppmärksamma dem som visar oss vägen framåt just för att de går mot strömmen, säger Karin Bodin, vd på Polarbröd.

– Det är en ofattbar ära att bli nominerad jämsides med Sternrapportens Nicholas Stern. Vi hoppas våra sollösningar på samma sätt som hans rapport kan fortsätta att uppmärksamma världen på att vi kan köra bil med noll utsläpp redan idag, säger Carolina Johansson, vd på Solelia Greentech.

Solelia Greentechs internationellt uppmärksammade laddstationer och lösningar med ren solel för elbilar finns idag hos kommuner och företag runt om i Sverige. Med laddstationer och Solbanken-systemet laddas bilar med ren solel för nollutsläpp.

Företaget presenterade redan 2011 Sveriges första solcellsbaserade laddstation för elbilar och blev 2012 utsedd till en Climate Solver av Världsnaturfonden, WWF.

Vid frågor, vänligen kontakta

Carolina Johansson, vd Solelia Greentech AB
Telefon: 070–368 14 16
E-post: carolina.johansson@solelia.se

Solelia Greentech utvecklar och säljer solcellslösningar för elbilar. Företaget startades 2011 och har verksamhet i Uppsala och Stockholm.