Absolicon

Svensk solfångare på Schwarzeneggers 100-lista

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 10:55 CEST

Det svenska solenergiföretaget Absolicon har teknik som är avgörande för framtiden. Det anser juryn för guiden Sustainia100 som leds av förre guvernören i Kalifornien, Arnold Schwarzenegger. Guiden fick stor uppmärksamhet när den presenterades i London under helgen.

– Ni är äkta actionhjältar inom hållbar utveckling. Era lösningar visar att vi kan bygga samhällen som både är miljömässigt och ekonomiskt uthålliga, hälsade juryordföranden Arnold Schwarzenegger i ett e-postmeddelande till de utvalda.

Sustainia100 identifierar världens 100 mest innovativa och slagkraftiga lösningar för hållbar utveckling. Absolicons solfångare har valts ut som en av tio av världens mest lovande energilösningar i guiden som har tagits fram som ett verktyg för investerare, företagsledare, beslutsfattare och konsumenter.

– Vår teknik väcker stor uppmärksamhet och vi är hedrade av att vara med. Det känns bra att få ett sådant erkännande från Arnold Schwarzenegger, säger Joakim Byström, Absolicons vd.

Efter en lång karriär som filmstjärna med roller som ”Terminator” engagerade sig Schwartzenegger i politiken. Som guvernör i delstaten Kalifornien mellan 2003 och 2010 antog Schwartzenegger flera lagar för att minska utsläppen av växthusgaser och satte som mål för delstaten att minska utsläppen med 80 % till år 2050. Nu arbetar han i flera organisationer för att främja miljöteknik.

– Vi har nyligen ombildat bolaget och det är vår förhoppning att uppmärksamheten ska leda till att vi hittar industriella partners och kapital för att kunna ta nästa utvecklingssteg och bygga en solfångarfabrik, säger Joakim Byström.

Absolicon har även nominerats till Sustainia Award, ett pris som delas ut i Köpenhamn i november. Vid ceremonin kommer även den bästa europeiska lösningen att belönas

Bildtexter

Sara Boström och Joakim Byström från Absolicon som nominerats till ett stort miljöpris. Härnösandsföretagets solfångare har valts ut som en av tio av världens mest lovande energilösningar av en jury som leds av Arnold Schwarzenegger. Foto: Absolicon

Framtidens teknik utvecklas i Härnösand. Absolicons solfångare kan producera både el och värme, bilden visar företagets installation vid Stödebadet i Sundsvall.  Foto: Absolicon

Genom att koncentrera solens strålar kan Absolicon Solar Collector AB unika solfångare generera både el och värme samtidigt. Det svenska företaget är världsledande inom sin bransch och installerar solenergisystem i hela världen. De mångfalt prisbelönta solfångarna följer solen under dagen och kan förse större byggnader, industrier och fjärrvärmenät med en stor andel av energibehovet.

Presskontakt: Joakim Byström, 070-5850059