eMocial Gaming Ventures AB

Startup bygger framtidens Skandinaviska succébolag inom mobilspel

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 15:10 CEST

Spelandet på mobila plattformar & affärsmodellen Free-to-Play har revolutionerat spelbranschen och gjort så att mindre men vassa mobilspelutvecklare kan nå ut till en miljonpublik via globala app stores och slå de traditionella jättarna.

eMocial Gaming Ventures AB från Stockholm är en tillväxt partner samt plattform för att ta tillvara på dessa möjligheter genom att tidigt identifiera de mest talangfulla mindre mobilspelutvecklarna i Skandinavien och stödja dem med både kapital samt världsledande kunskap inom affärsmodellen Free-to-Play tillsammans med ett globalt distributionsnätverk, allt med tydliga syftet att tillsammans med spelentreprenörerna bygga de nästa stora Skandinaviska gamingsuccéerna.

eMocial Gaming har redan 3 av de mest talangfulla mobilspelbolagen i Sverige i sin portfölj med över 5 miljoner nerladdningar och siktar på att kunna investera i ytterligare ett halvt dussin duktiga spelentreprenörer till de närmsta åren.

"Det finns många vassa små utvecklarteams vars spel lyckats få miljontals nerladdningar men inte tjänat den peng de borde ha gjort pga fel affärsmodell alternativt där riktigt bra spel inte nåt ut till marknaden pga av brist på marknadsföring. App store och Free to play ställer helt nya krav på spelutvecklarna där det krävs två skilda kunskapsområden för att bygga framgångsrika spel"

Säger Alex Aguilera grundare av eMocial Gaming som närmast kommer från en tjänst som marknadsdirektör på Electronic Arts (EA):s globala Free-to-Play sektion

"Det är där eMocial Gaming kommer in i bilden som en affärspartner med spetskompetens som ger spelentreprenörerna allt det stöd som de behöver för att göra bra gratis spel till en ännu bättre business och på riktigt utmana om topp placeringarna på app stores runt om i världen. Globala gamingsuccéer från Skandinavien finns det gott om idag, och fler kommer det garanterat att komma"

eMocial Gaming Ventures AB. The premier business partner and growth accelerator for aspiring mobile game studios in Scandinavia. Specializes in early stage mobile game investments with the mission of scouting, partnering and proactively growing the future Scandinavian mobile gaming sensations as well as one of the world’s strongest mobile gaming portfolios with the most talented mobile gaming entrepreneurs from the Nordics.