Pjama AB

Svensk uppfinning underlättar vid sängvätning

Press Release   •   Dec 08, 2013 17:41 CET

De flesta av oss känner barn som har problem med sängvätning, även om vi inte alltid vet om det. Ungefär 15 procent av alla barn mellan 4 och 15 år lider av sängvätning. Äldre barn kan känna sig begränsade socialt eftersom de vill undvika aktiviteter som övernattningar och läger. Nu har Pjama AB tagit fram en pyjamas som hjälper barn som har problem med sängvätning.

Pjama (pee-jama) är vätskeabsorberande och vattentäta pyjamasbyxor som håller kiss borta från sängen. Eftersom Pjama både känns och ser ut precis som vanliga pyjamasbyxor är de mycket bekvämare för barnet än att t ex använda blöja, vilket speciellt äldre barn ogillar. Med Pjama kan barnet lätt och diskret byta pyjamas vid behov och det slipper känna sig annorlunda sina syskon eller kompisar.

Pjama är framtagen av Pjama AB i samarbete med Smart Textiles i Borås. Den består av ett högabsorberande tyg i kombination med ett vattentätt och andande membran. Produkten har framgångsrikt testats av barn i mer än 18 månader och har redan börjat rekommenderas av uroterapeuter. Eftersom Pjama är maskintvättbar så är den mycket bättre för miljön än engångsprodukter som t ex blöjor. Den sparar också mycket tvätt eftersom sängen inte blir blöt om barnet kissar på natten.

”Pjama har redan hjälpt många barn att minska besvären med sängvätning”, säger Torbjörn Gärdenfors som grundat Pjama AB. ”Familjer har hört av sig och berättat hur Pjama fått deras barn att våga följa med på läger och övernattningar. Vi hoppas nu att produkten ska nå ut till många fler och hjälpa till att avdramatisera sängvätning som ju är ett vanligare problem än man kan tro.”

Mer information och en video som visar hur Pjama fungerar finns på www.pjama.se

Pyjamas against bedwetting

Most of us know a child that suffers from bedwetting, even though we are not always aware of it. Bedwetting afflicts approximately 15 percent of children between 4 and 15 years old, which causes stress in many families. Older children can feel socially inhibited and choose to avoid activities such as camps or sleepovers. To address these problems, Pjama AB has developed a new type of pyjamas that offers relief in case of bedwetting.

Pjama (pee-jama) are waterproof and highly absorbent pyjama pants that keep liquid away from the bed. Since Pjama look and feel exactly like normal pyjama pants, they are more comfortable than diapers, which older children tend to dislike. With Pjama, children can easily and discreetly change pyjama pants when needed and they don’t have to feel different from their siblings or friends.

Pjama is a Swedish invention by Pjama AB and a business innovation team at Smart Textiles. It is based on a superabsorbent textile in combination with a waterproof and breathable membrane. The product has successfully been tested by children for more than 18 months and it is already recommended by Urologists. Since Pjama pants are machine washable, they cause less strain on the environment than disposable products such as diapers. They also save a lot of washing since the bed sheets stay dry all night.

”Pjama has already helped many families reduce the problems of bedwetting” says Torbjörn Gärdenfors, founder of Pjama AB. ”Families have reached out to tell us that Pjama has enabled children to join activities such as sleepovers and camps. Now we want the product to reach many more families and help them deal with bedwetting. Bedwetting is a very common problem and Pjama can reduce many of the discomforts associated with it."

Visit www.pjama.co.uk for more information.

Pjama AB har utvecklat en pyjamas som underlättar vid sängvätning. Mer information på www.pjama.se