Nordic Edge

Svensk uppstickare gör Googles telefon till säkerhetsdosa

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 11:27 CET

PRESS RELEASE
Stockholm, Sweden, Januari 2010

Det svenska uppstickarbolaget Nordic Edge har utvecklat en mobil klient, Pledge, som omvandlar Googles nya mobil Google Nexus One till en fullgod säkerhetsdosa. Pledge skapar engångslösenord och gör så att användarna kan utnyttja sin Googlemobil för att logga in sig med hög säkerhet på lokala nätverk, molntjänster eller internetbanker.

– Genom att göra telefonen till en säkerhetsdosa blir allt så mycket enklare och billigare, både för användarna och för tjänsteleverantören. Användarna får en enkel och trygg inloggning som de alltid bär med sig samtidigt som leverantören, till exempel banken eller den egna IT‑avdelningen, kan erbjuda en mycket säker och billig fjärrinloggning utan extra säkerhetsdosor, säger Jim Carlsson, VD på Nordic Edge.

Det finns en stark efterfrågan från många företag och organisationer att hitta säkra och användarvänliga säkerhetslösningar där medarbetare eller kunder kan koppla upp sig utan externa säkerhetsdosor, vilka ofta är en mycket kostsam lösning både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.

– I takt med att vi sköter allt mer av våra liv från våra telefoner krävs det en både säker och användarvänlig säkerhetslösning för våra mobiler. Just därför tror vi att det finns en stor marknadspotential hos Pledge, som tilltalar både användare och tjänsteleverantörer, fortsätter Jim Carlsson.

Det är det snabbt växande svenska teknikbolaget Nordic Edge som utvecklat den mobila klienten, Pledge. Pledge skapar engångslösenord med så kallad tvåfaktorsautentisering, vilket ger mycket hög inloggningssäkerhet. Programvaruklienten kan hantera flera samtidiga inloggningar mot olika servrar vilket gör att det bara behövs en klient på telefonen även om användarna loggar in sig på flera säkra uppkopplingar samtidigt. Pledge gör också att telefonen kan användas för att signera förfrågningar från till exempel en kundtjänst eller för att signera transaktioner, auktionsbud eller varuleveranser.

Nordic Edge har under det senaste året tagit fram mobila klienter för världens mest använda mobiltelefoner som till exempel Blackberry, iPhone och andra Android-telefoner. Pledge finns vidare för alla Microsoft Windows Mobile-baserade telefoner och för telefoner som stöder Java Micro Edition (JME).

För att läsa mer om Pledge och se hur inloggningen med Pledge fungerar, se www.nordicedge.se/pledge eller se film på http://www.youtube.com/watch?v=NxtAab8l-XE

Jim Carlsson, VD Nordic Edge, 070 306 75 30, jcarlsson@nordicedge.se
Tord Fransson, Produktchef, Nordic Edge, 08-122 07 500, tfransson@nordicedge.se

Om Nordic Edge
Nordic Edge utvecklar lösningar för identitets- och åtkomsthantering för både lokala nätverk och molntjänster. Nordic Edges lösningar sparar tid och pengar för organisationer samt erbjuder säker åtkomst och förbättrad användaradministration. Produkterna inkluderar stark autentisering, rollbaserad delegerad administration och provisionering.
Läs mer på www.nordicedge.se, www.securethecloud.com.