Multigames Sweden AB

Svensk uppstickare passerar 1000 uppladdade spel

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 10:47 CEST

Den svenska växande spelsiten multigames.com, som är en web 2.0 plattform där utvecklare kan ladda upp egna spel, har nu kommit över 1000 uppladdade spel. Spelen är s.k. Casual Games och spelas direkt i webbläsaren.

På siten kan besökare spela, sätta betyg, kommentera och tävla på high score listor. Spelen går även att lägga in andra communities så som Facebook & MySpace & bloggar. Man har försökt tillhandahålla besökarna med så mycket verktyg som möjligt för att spelen skall kunna spridas viralt över internet.

"Vi har försökt bygga en pattform som dels ger spelerna ett stort utbud av spel men även en användarvänlig och en bra spelupplevelse. Spelare behöver inte registrera sig för att spela utan meningen är att man ska komma igång snabbt. Bara klicka och köra!" Säger Christian Lövstedt, VD Multigames Sweden AB.

"Jag har alltid varit fascinerad av de korporativa utvecklingsmöjligheter som Internet erbjuder och det är där som web 2.0-lösningar verkligen kommer till sin rätt. Multigames.com fungerar som en experiment låda för utvecklare där nya idéer kan testas och modifieras ut efter den respons de får från spelarna" Fortsätter Christian.

"Vår målsättning med Multigames.com är att vi ska ha en av de största katalogerna på Internet för Casual Games. Det kommer in nya spel hela tiden så siten växer för varje vecka som går. Vi har även nyligen lagt till 10 olika språk så sin helt består nu siten av 10.000 webbsidor och växer med ca 1000 sidor i månaden. Besökare kommer från hela världen men i dagsläget är de främst från USA & Canada."

Marknaden för Casual Games omsatte 2,25 miljarder USD 2007 och förväntas fortsätta växa med 20% per år *.

* = Pearl Researach, Screen Digst, CGA

För ytterligare information:

Christian Lövstedt VD, christian.lovstedt@multigames.com,

Om Multigames Sweden AB

Multigames Sweden AB är ett företag som tillhandahåller spel- och underhållning via Internet. Vi identifierar, driver & förvärvar internetprojekt med stor global utvecklingspotential. Affärsmodellen bygger på att bygga upp höga trafikflöden där intäkter genereras utifrån annons, innehålls & abbonemangsförsäljning. Företaget har huvudkontor i Stockholm och jobbar mot marknader över hela världen.