Nordnet Sverige

Svenska aktiefonder är tillbaka och räntefonder är iskalla

Pressmeddelande   •  Aug 01, 2003 16:32 CEST

Under juli månad kom svenska aktiefonder tillbaka och fick det mesta av privatpersoners kapitalinflöden på fondmarknaden. Av de fem mest handlade fonderna tog svenska aktiefonder fyra av platserna. Det visar statistik som Nordnet har tagit fram över fondhandeln i juli månad.

"Börsoptimismen har nu börjat etablera sig hos allmänheten. Att intresset för svenska aktiefonder är tillbaka bevisar detta. Vi vill dock mana till försiktighet därför att aktiemarknaden nu redan förväntar sig att konjunkturen tar fart på allvar" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet.

10 mest handlade fonderna under juni 2003

1. Lannebo Sverige
2. ODIN Sverige
3. East Capital Baltikum
4. Didner & Gerge Aktiefond Sverige
5. Carlson Asian Small Cap
6. Carnegie Technology
7. Fidelity European Growth Fund
8. East Capital Ryssland
9. Robur Rysslandsfond
10. Fidelity American Growth Fund

Nordnets mest handlade fonder under juli 2003
Källa: Nordnet

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jesisca.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK- försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu .