Viatact AB

Svenska appar ger stöd för Google Maps i iOS 6

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2012 14:00 CEST

Apple har i dagarna släppt iOS 6-uppgraderingen till iPhone. Där sjösätts bl.a. Apples egen karttjänst istället för Google Maps. Nätet svämmar just nu över av både jubel och burop över de nya kartorna. Man kan också hitta en del jämförelser mellan Apples och Googles kartor, men det mesta materialet är utländskt. Hur faller jämförelsen ut här hemma i Sverige?

Viatact AB har nu släppt uppdaterade versioner av apparna "Svenska koordinater" och "Grid Tool". Båda innehåller en ny funktion som tillåter iOS 6-användare att med en enda knapptryckning få fram en kartbild från Google Maps som täcker exakt samma område som man ser på Apple-kartan. På detta sätt kan man alltså snabbt och enkelt komma åt båda leverantörernas kartor.

"Apples nya karttjänst bygger på en mycket imponerande teknik med de omtalade 3D-kartorna, så det är ingen tvekan om att Apple vinner stort på de platser där deras tjänst är fullt utbyggd. Utmaningen är att jordklotet är stort och det lär ta ett tag innan de byggt upp den massiva databas som behövs för att täcka varje lite buske med flyg- eller satellitbilder. Tills dess kan de här apparna fylla ett behov."
säger Magnus Berglund, utvecklare av apparna.

Det bör kanske påpekas att den nu aktuella lösningen inte erbjuder full funktionalitet i Google Maps, men den är ändå ett värdefullt komplement för användare som uppdaterat sin iPhone till iOS 6 och nu saknar Google Maps.
Lösningen är tänkt som en tillfällig lösning under en övergångsperiod.

Mer information om de båda apparna finns här:

Viatact AB är ett enmansföretag, baserat i Lund, som förutom de nu aktuella apparna även har utvecklat:
- "Kalender på låsskärmen" som gjorde succé på App Store tidigare under året
- "Lunds domkyrka" som är precis vad det låter som - en guide till Lunds domkyrka.
Samtliga appar är avsedda för iPhone.

Läs mer om Viatact på webben: http://www.viatact.com/