GuidePal Group AB

Svenska appbolaget GuidePal ska bli störst i världen på resor i mobilen

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 14:34 CEST

Svenska internet- och appbolag är hetare än på länge, och det är många aktörer som hoppas att just de ska bli nästa Skype eller Spotify. Stockholmsbaserade GuidePal hittade tidigt sin nisch, och idag har deras cityguider fler än tre miljoner nedladdningar och användare i 170 länder. Med en ny kapitalinjektion på fem miljoner kronor och lanseringen av en multidestinationsapp med gratis guider för 60 städer siktar de nu på att ta en världsledande ställning.

Den nya gratisapplikationen släpptes för iPhone den 9 mars i år. Den blev snabbt GuidePals mest populära app, och redan efter ett par dagar låg den på flera av topplistorna i App Store.

-Vi är glada men inte helt förvånade över det positiva gensvaret. Vi jobbar med ett nätverk bestående av 200 lokala experter och frilansskribenter för att försäkra oss om att guiderna är uppdaterade. Det finns i dagsläget ingen annan gratis reseapp som kan mäta sig med oss vad gäller antal destinationer och kvalitetsnivå, kommenterar Peter Schierenbeck, VD på GuidePal.

När GuidePal började producera cityguider för mobilen fanns en tydlig vision. Man ville skapa en gratis, mobil cityguide med uppdaterade tips som inte gick att hitta i traditionella guideböcker. Konceptet har visat sig vara lyckat, och idag har företaget runt 20 anställda i Stockholm, London och Shanghai.

-Vi har en otroligt bra produkt, vilket har gjort oss till en av världens populäraste reseappar. Den stora utmaningen nu är att göra vårt varumärke synonymt med resor, och att producera innehåll som inspirerar användarna även när inte är ute och reser.  Vinnaren på den här marknaden kommer att bli den aktör som knyter användaren till sig redan på planerings- och inspirationsstadiet, säger Peter Schierenbeck.

Den nya gratisappen innehåller cityguider för 60 destinationer. Såväl guiderna som kartorna kan laddas ner och användas offline. Kartorna i den nya appen har dessutom uppgraderats till marknadens bästa standard med sju zoomningsnivåer och filtreringsfunktion. Uppdateringarna i den nya appen sker dynamiskt, vilken gör att användaren alltid har tillgång till nya guider och artiklar.

GuidePal är en gratis cityguide för smartphones (tillgänglig för iPhone, Android, Blackberry och Windows Phone). Med över tre miljoner nedladdningar och guider för över 60 destinationer är det en av världens ledande reseappar. Alla rekommendationer är noggrant utvalda genom ett samarbete mellan lokalbor och professionella resejournalister, allt för att garantera att användaren får uppleva det bästa varje stad har att erbjuda.