SCA Swedish Chapter

Svenska Baristalandslaget representerar Sverige i Nordic Barista Cup

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 16:35 CEST

Svenska Baristalandslaget är skapat av branschorganisationen Scae Sweden för att representera Sverige i internationella kaffesammanhang och för att främja specialkaffekulturen i Sverige. Scae anordnar redan Barista Cup i Sverige och ser detta som en naturlig utveckling av verksamheten.
-Vi ser fram emot att bygga ett starkt och engagemangsväckande varumärke som aktivt verkar som både förebild och katalysator för specialkaffekulturen, säger Christoffer Levak, ordförande i Scae Sweden. Sverige har tidigare tävlat i internationella tävlingar och de formerna vi i SCAE Sweden har kommit fram till bygger på en vidareutveckling av våra tidigare engagemang och arbetssätt, men med en tydligare plattform fortsätter Christoffer.

Nordic Barista Cup går av stapeln i Oslo i år och pågår mellan den 16-18 september. Evenemanget är ett årligt återkommande nordiskt forum och mötesplats för kaffebranschen, där visionen är att skapa en miljö som värnar om att sprida kaffekunskap i Norden. Utöver Barista Cup fylls dagarna även med intressanta seminarier samt tävlingen Nordic Roaster 2010.

Baristalandslaget 2010 består av Pernilla Gard, Emil Eriksson, Sebastian Ryberg och Rebecka Thurfjell som just nu befinner sig i Oslo och deltävlar inför finalen. Det är ett erfaret team, bland annat kom Sebastian 3:a i World Latte Art Championship i år och Emil tävlade för Sverige i World Barista Championship tidigare i år. Läs mer på deras gemensamma blogg: http://svenskabaristalandslaget.wordpress.com/

Eftersom SCAE Sweden är en ideell förening, bekostas Svenska Baristalandslaget och alla aktiviteter av sponsorer. Läs mer om Scae på www.scae.se

Stolta sponsorer för Baristalandslaget är Löfbergs Lila och Kahls Kaffe.

För mer information kontakta gärna:
Christoffer Levak, ordförande Scae Sweden 073-5100652
christoffer_levak@me.com

Sari Kyhälä, informationsansvarig Scae Sweden 08-799 18 40 / 0708- 76 18 52
sari.kyhala@arvidnordquist.se

SCAE SWEDEN är en branschförening för den del av kaffebranschen som arbetar med specialkaffe - kaffe där god smak, hög kvalitet och bönornas ursprung är lika viktiga som den kommersiella aspekten. Organisationen är en svensk gren av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Medlemmar är allt ifrån baristor, kaféägare och maskinleverantörer till kafferostare. En blandning av experter och entusiaster. Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter.