Scae Sweden

Svenska Baristalandslaget vann i Oslo

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 06:30 CEST

Svenska Baristalandslaget vann Nordic Barista Cup som hölls i Oslo den 18/9. Pernilla Gard, Emil Eriksson, Sebastian Ryberg och Rebecka Thurfjell tog hem vinsten genom att uppvisa genomgående kvalité och kunskap i de olika delmomenten.
-Vad gjorde att vi vann? Teamspirit. Glädje. Viljan att lära. Koncentration. Struktur. Hjälpsamhet i laget. Jag tror det är det egentligen. Vi har haft så himla roligt, säger Pernilla Gard.

Sverige toppnoterade med hela 247,8 poäng följt av Island med 234,4 poäng, Finland 217,5 poäng, Norge 200 poäng, Danmark 194,6 poäng. Max poäng i tävlingen är 299. Första priset är en ursprungsresa till Colombia.
-Ingen av oss har varit på en kaffefarm innan. Jag tror det är så viktigt för full förståelse för kaffet, människorna, processen och branschen. Jag har längtat länge tills tillfälle gavs och längtar tills det bär av nu, fortsätter Pernilla.

Nästa utmaning för Svenska Baristalandslaget väntar i St Petersburg mars 2011 på SCAE European Team Coffee Competition.

Svenska Baristalandslaget bildades 2010 av Scae Sweden och väljs årsvis av Scae:s styrelse efter baristornas meriter. Årets Baristalandslag är vald till 2010-2011 på grund av sent tillträde i år.

Läs landslagets egna kommenterar från Oslo: http://svenskabaristalandslaget.wordpress.com/

Eftersom SCAE Sweden är en ideell förening, bekostas Svenska Baristalandslaget och alla aktiviteter av sponsorer. Läs mer om Scae på www.scae.se

Solta sponsorer för Baristalandslaget är Löfbergs Lila, Kahls kaffe, Zoegas och Arla.

För mer information kontakta gärna:

Christoffer Levak, ordförande Scae Sweden 073-5100652

christoffer_levak@me.com

Sari Kyhälä, informationsansvarig Scae Sweden 08-799 18 40 / 0708- 76 18 52

sari.kyhala@arvidnordquist.se

SCAE SWEDEN är en branschförening för den del av kaffebranschen som arbetar med specialkaffe - kaffe där god smak, hög kvalitet och bönornas ursprung är lika viktiga som den kommersiella aspekten. Organisationen är en svensk gren av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Medlemmar är allt ifrån baristor, kaféägare och maskinleverantörer till kafferostare. En blandning av experter och entusiaster. Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter.