Idus förlag

Svenska barn hjälper tusentals Tanzaniska barn genom ny bok

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2015 14:00 CET

Den magiska stjärnans team såg dagens ljus vid årsskiftet och är den senaste boken inom Kunskapskretsloppet, en verksamhet som går ut på att bygga broar av vänskap och kunskap mellan barn runt om i världen. Detta genom att barn på skolor i Sverige får skapa egna sagoböcker som i slutänden blir läroböcker till barn runt om i världen som går på skolor som saknar skolböcker.

De olika komponenterna tillsammans innebär att flera delar av den svenska skolans läroplan uppfylls i ett bokprojekt och dessutom sker arbetet i enlighet med Millenniemål 2: att alla barn i världen får gå i grundskola.

Den magiska stjärnans team är skapad av barnen i årskurs två, i Nya Tidens Montessoriskola i Täby, Stockholm. Det är barnen själva som fått bestämma vad boken ska handla om och också illustrera boken. Det är författaren och grundaren av Kunskapskretsloppet, Mikael Rosengren, som drivit projektet och hjälpt barnen att skriva sitt manus.

”Det är en fröjd att få arbeta med så kreativa personer som barnen är. Deras fantasirikedom är oslagbar och engagemanget när man ser dem skapa sin egen viktiga bok är så stort, att jag blir både rörd och stolt på en och samma gång”, säger Mikael och konstaterar att det här är sjätte titeln inom Kunskapskretsloppet sedan starten för mindre än ett år sedan.

Men det är många fler komponenter och ett stort nätverk av engagerade personer och företag som gör Kunskapskretsloppets verksamhet möjligt. Idus Förlag har arbetat med sättning och design och skött kontakten med tryckeriet. Petra Szabo, författare och illustratör, med stort hjärta för barn i Tanzania, har tagit på sig att, genom sitt nätverk, bära ut hälften av böckerna till olika skolor runt om i Tanzania. Den andra hälften når skolor på andra håll i Tanzania tack vare den svensk-tanzaniska föreningen SSL i Strängnäs med Ulf Haake i spetsen.

”Det här är första gången vi slår på stort och trycker upp 1000 böcker. Något som är möjligt tack vare sponsorn från Nya Tidens Montessoriskola. Det är en dröm och en drivkraft att hitta fler sponsorer för att kunna fortsätta hjälpa barn på det här unika sättet”, fortsätter Mikael.

Även om flera parter tillsammans bidrar till att tusentals barn i Tanzania får lära sig att läsa och skriva, är det till syvende och sist barnen som gör det här så häftigt. I Kunskapskretsloppet är det barn som hjälper barn. Här är varje barn en hjälte.

För frågor, vänligen kontakta:
Ulrika Slottner, Idus förlag
ulrika@idusforlag.se

Kontakt direkt med författaren:
Mikael Rosengren
mikael@kunskapskretsloppet.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.