BTCX - The Swedish Blockchain Service Provider

Svenska Bitcoinföretaget Goobit/BTCX hack i häl på betaljättarna

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 09:57 CEST

Bitcoin växer

Häromdagen offentliggjorde betalföretaget Klarna att man gjort en 180 graders sväng i frågan om den nya digitala valutan bitcoin. I februari 2014 såg man på bitcoin som ”en bubbla”, numera tittar man på att erbjuda ”alla populära betalsätt” där då bitcoin skulle ingå.

Klarna är inte ensamma. Även mångdubbelt större PayPal har nyligen annonserat ett samarbete med tre amerikanska bitcoinbolag.

Sveriges bitcoinveteran

Först i Sverige att erbjuda lösningar för bitcoin är den svenska veteranen i branschen, Goobit/BTCX.

Goobit öppnade sin växlingstjänst ”BTCX - bitcoin exchange” redan i januari 2012, som det andra bitcoinföretaget i Europa. I december 2013 släpptes BTCX|Point of Sale ut på marknaden, den första lösningen för butiker som vill ta emot bitcoin över disk.

Nu har turen kommit till e-handeln.

- Bitcoininnehavarna i Sverige räknas ännu så länge bara i 10.000-tal men vår vision är att bitcoin ska bli tillgängligt och användbart för alla, och när vi nu säger ”alla” menar vi inte hela Sverige, vi menar hela världen, säger Goobit/BTCX VD Christian Ander.

Både för E-handlare och betaltjänster

BTCX|Online Merchant, eller BTCX|OM som det också kallas, gör det möjligt för e-handlare att enkelt ta emot betalningar i bitcoin och få Svenska kronor till det egna kontot. Men produkten har också API för att andra betaltjänstleverantörer snabbt ska kunna integrera bitcoin i sina befintliga tjänster.

www.goobit.se

bt.cx