Pyramid Communication

Svenska börsföretag hopplöst efter

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2014 08:45 CET

Mobiltelefoner är involverade i 74 % av alla köpprocesser, och det är en självklarhet för de flesta beslutsfattare att snabbt och enkelt kunna hitta information via mobilen. Trots detta har nästan hälften av Sveriges hundra största börsföretag ingen mobilanpassad webbsida.

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad (se nedan).

2014 leder den mobila revolutionen med tre relaterade punkter på listan. Det finns över 1,5 miljarder smarta telefoner i världen (och fler än 6 miljoner i Sverige) vars användare kontinuerligt använder telefonen för att söka information, utvärdera affärsalternativ och göra affärer.

Färsk statistik från USA (IBM Digital Analysis Benchmark) visar att av försäljningen on-line under Black Friday och Cyber Monday i år ökade med över 20 % jämfört med 2012. Ännu mer anmärkningsvärt är att inköp från mobila enheter ökade med 55 % och svarar för 17 % av all försäljning on-line. Men detta är bara toppen på isberget eftersom statistiken inte tar hänsyn till de som använder mobilen i utvärderingsprocessen och sedan köper produkten fysiskt eller via datorn. Enligt statistik från Google används mobiltelefoner idag aktivt i 74 % av alla köp för att söka lämpliga produkter och leverantörer. 83 % av de som finner rätt information har ambitionen att ta nästa steg mot ett köp inom ett dygn.

Avgörande för upplevelsen i mobilen, och att skapa affärer via mobilen, är hur anpassad informationen på webbsidan är. Enligt rapporten ”What Users Want Most From Mobile Sites Today” (Sterling Research and SmithGeiger) lämnar 61 % av besökarna omedelbart en webbsida om den inte är mobilanpassad.

– Att hälften av Sveriges största börsbolag inte är intresserade av att tillhandahålla information för mobila besökare är skrämmande, säger Ulf Vanselius VD Webbyrån Petra, och fortsätter:

– Jag vet inte om det tyder på okunskap eller ignorans, men för mig är det anmärkningsvärt att stora, framgångsrika och ofta innovationsdrivna företag nonchalerar, eller ännu värre, inte har insikt och kunskap om en så tydlig trend i omvärlden.

– För att se hur svenska storföretag står sig i konkurrensen undersökte vi alla börsbolag på Large Cap-listan i Stockholm och ca hälften av bolagen på Mid Cap – totalt 100 företag. Resultatet är skrämmande. Bara drygt hälften (56 %) av bolagen har någon form av mobilanpassning och enbart 22 bolag av 100 har en modern webbsida med design och innehåll som automatiskt anpassar sig efter besökarens enhet.

– Jag är rädd att svenska företag tappar i konkurrenskraft om man inte snabbt tar denna fråga på allvar och utvecklar moderna webbsidor. Idag har potentiella kunder inte tålamodet att leta bland frimärksstor information utan hoppar blixtrande snabbt vidare till ett alternativ.

– Det är varken svårt eller speciellt dyrt att skaffa en mobilanpassad webbsajt, avslutar Ulf Vanselius.

För mer information, kontakta:
Ulf Vanselius, VD för Webbyrån Petra AB,
0705-163370, ulf@webbyranpetra.se

Digitala affärstrender 2014

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en konkurrensutsatt marknad.

2014 kommer följande trender att starkt påverka affärsmöjligheterna:

1. En mobilanpassad webbsajt är ett krav
Var tredje svensk har tillgång till en surfplatta och det finns mer än 6 miljoner smarta telefoner i Sverige. När en mobilanvändare går in på in hemsida vill man inte landa på ett oläsbart frimärke.

2. Att synas hos Google allt viktigare
Med en marknadsandel för sök på över 95 % i Sverige är Google helt dominerande. Mängden indexerade sidor överskrider 50 miljarder. Det blir allt viktigare att synas och finns du inte bland de 10 första i sökresultatet finns du inte.

3. Sociala media ger dig kunder
Rekommendationer via sociala medier blir allt viktigare. Flertalet potentiella köpare använder sociala medier i sökprocessen medan bara 20 % av alla företag använder sociala medier strukturerat i marknadsprocessen. Se det som en enorm potential.

4. Mobilanpassa i butiken om du vill sälja mer
Julhandel på nätet slog rekord i december 2013. Undersökningar visar att kunder som har en smart mobil med sig köper mer även i den fysiska affären. Se till att anpassa din webbsida för att serva dina kunder på plats i butiken.

5. YouTube ger liv åt marknadsföringen
Varje minut laddas det upp åtskilliga timmar ny film till YouTube. 2013 blev året då även de tunga industriprodukterna kom att lanseras via Youtube. Volvo fortsatte med sina påkostade filmer och den senaste filmen med Jean Claude van Damme har visats 70 miljoner gånger. Både dina kunder och Google gillar filmer. Använd YouTube som kanal för att synas, informera och övertyga.

6. Mobilanpassat innehåll för rätt tillfälle
När dina besökare söker information på springande fot istället för från skrivbordet och datorn ställer det helt nya krav på informationen. Fundera på vilken information man vill ha när man är på språng, t ex att hitta närmaste butik, och designa den på rätt sätt.

7. Continous scrolling
Att samla all information på en enda, lång sida är en trend som har fått stor spridning genom att så många använder Facebook och olika nyhetssidor. Trenden har spridit sig till vanliga webbsidor och kommer att få fortsatt spridning under 2014.

8. Den relevanta webben
Använd all den information som besökarna till din webbplats lämnar ifrån sig för att anpassa bilder, budskap och innehåll. Allt från den enklaste anpassning efter geografisk plats till avancerade som förutsäger besökarens beteende. Ge varje besökare en så relevant upplevelse som möjligt.

9. Fokus på konvertering och mätbarhet
Att en e-handelsplats mäter hur många av besökarna som verkligen genomför ett köp är helt naturligt. Nu måste vi definiera nyckeltal och mäta effektiviteten på alla andra sajter, i korthet det som är målet med sajten – finna leads, serva kunderna, rekrytera, etc.

10. Relevant annonsering på nätet skapar leads
Annonsering på nätet står fortfarande inte i proportion till tiden som tillbringas på internet. Digital annonsering ger unika möjligheter att rikta specifika budskap till specifika målgrupper. Tekniker som exempelvis re-targeting effektiviserar den digitalaannonseringen ytterligare.

Webbyrån Petra grundades 2012 som ett systerbolag till Pyramid Communication. Petra utvecklar kreativa och affärsdrivande digitala kommunikationslösningar, för webb, sociala medier, appar för mobila enheter med mera.

Kunder är bland andra Alfa Laval, Boxon, Cramo, Ecophon, Heatex, Helsingborg, HSB, Höganäs AB, Peab, Ruukki, SIMAB, Springhill, Väla och Woody.

Petra har ca 15 medarbetare och finns i Helsingborg.