Vänsterpartiet Storstockholm

Svenska bostäders hyra höjs för alliansens avkastningskrav.

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2011 14:37 CET

Hyreshöjningarna för Svenska Bostäders hyresfastigheter i Stockholm stannade på 2 procent i genomsnitt. Det är bättre än de ursprungliga yrkandena på mellan 6,9 och 1,9 %. Det ändrar inte på det faktum att de kommunala bostadsbolagen är överfinansierade och de hyreshöjningar som nu sker beror på att den borgerliga majoriteten höjt avkastningskraven. Vänsterpartiet kräver därför ett hyresstopp i de kommunala bostadsbolagen.

-           Det är värt att minnas att politikerna är en part i hyresvärdarna, ett ansvar som alliansens försöker komma undan, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V). Med alliansens avkastningskrav får hyresgästerna finansiera skattesänkningar för rika Stockholmare – det är en orättvis politik.

-          Vänsterpartiet kräver hyresstopp i de kommunala bostadsbolagen. Allmännyttan är överfinansierad och hyrorna är alldeles för höga, speciellt i nyproducerade lägenheter. Det finns redan idag utrymme att satsa mer på hyresgästerna, säger Gunilla Bhur, ersättare i Svenska Bostäder (V).

För mer info:
Ann-Margarethe Livh 076 – 1229 103