Svenska Brottsfiltret

Svenska Brottsfiltret AB utsatta för kriminella nätverk

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2013 15:23 CEST

Denna gången rör det sig om flera intrångsförsök på brottsfiltrets system via s.k "proxy serverar" av hackers som döljer sina faktiska ip-adresser medan de gör intrång

"Det är inte första gången någon försöker ta sig in brottsfiltrets system via olagliga metoder. Det behagliga är dock att vårt system ligger inte på samma server som brottsfiltret.se. På så vis försvårar vi olagliga intrångsförsök" -Anders, IT-Ansvarig på Brottsfiltret.

Vi på Brottsfiltret tar detta på fullaste allvar. Om man ska försöka se det ur en positivt synvinkel, så är det bra att systemet ej blev skadat samt att vi fick en anledning att se över brottsfiltrets system och säkerhet ytterligare. Våra klienters uppgifter är självklart alltid säkra hos Brottsfiltret.

Man skulle nästan kunna tycka att intrångsförsöket kom aningen lägligt med tanke på att lanseringen av nya brottsfiltret.se står runt hörnet och vi är väldigt exalterade.Hos oss på Brottsfiltret ligger i dagsläget ett stort fokus på it-förbättring samt användarvänlighet på våra tjänster samt produkter.

Brottsfiltret ser det som en naturlig gång att olika element försöker hacka sig in i våra system.

"Speciellt när man tillhandahåller information av konfidentiell natur. Svenska Brottsfiltret AB växer så det knakar och det är en naturlig del av vårt arbete när det dyker upp utmaningar från dag till dag. Det är just i dessa tillfällen Brottsfiltret har möjlighet att bli bättre, bryta ny mark och vara marknadsledande i vår bransch" - Walter Horvath, VD Svenska Brottsfiltret

Brottsfiltret kommer stänga ner sina system

Brottsfiltret kommer att stänga ner servrarna idag (2013-04-24) för att implementera nya säkerhetsverktyg för våra system. Uppdateringen kan innebära att externa företag kommer ha komplikationer att logga in under uppdateringstiden. Vi hoppas att alla externa företag som utför identitetskontroller kan ha överseende och vi ber om er förståelse.

Brottsfiltret har alltid för avsikt att jobba nära samtliga klienter och vi genomför kontinuerligt uppdateringar i alla avdelningar för att ligga i framkant.

Vi beräknar att arbetet endast tar ett fåtal timmar och vi är igång med vårt system senast 21.00 idag.

Vi vill passa på tacka alla externa parter som utför id-kontroller via vårt system för att ni har överseende, ett mail har gått ut till samtliga externa parter med utförlig information.

Vid frågor eller funderingar är alla välkomna att kontakta oss på akut@brottsfiltret.se eller på nummer 060-406 88.

Svenska Brottsfiltret startades med tanke på att identitetsstölder, online bedrägerier och oetisk försäljning ökat lavinartat under de senaste fem åren och kommit att bli några av Sveriges vanligaste brott.