Svenska Bouleförbundet

Boulett BK (Västerås)
Boo SK (Nacka)
Boulero Sällskapet (Stockholm)
Club Boule Bonbon (Skövde)
Coccinelle Petanque Club Malmö
La Boule Joyeuse (Gävle)
Skatås Bouleklubb (Göteborg)

Boulett BK vann Svenska Cupen Dam år 2015. I Boulett BK spelar bland annat landslagsspelarna Signe Holgersson och Therese Broberg. Av de åtta lag som är kvalificerade till årets finalspel var det endast Boulett BK som spelade finalspelet förra året. Coccinelle PC ställde inte upp i Svenska Cupen Dam förra året men har tre vinster sedan tidigare, senast år 2012. Boo SK vann år 2013 och Club Boule Bonbon vann 2010.

Så här går det till:
Finalspelet spelas under två dagar. Dag ett spelas gruppspel i två grupper med vardera fyra lag. De två bästa föreningarna i respektive grupp går till semifinal. Semifinaler och finaler spelas på söndagen.

Varje klubbmöte spelas i två avdelningar. I varje avdelning ska klubblaget bestå av fyra spelare. I avdelning 1 formas laget i en trippel (3 spelare i varje lag). Inbyte av den fjärde spelaren får ske en gång per match. I avdelning 2 formeras laget i två dubblar (två spelare i varje lag). I trippel har varje spelare två klot. I dubbel har varje spelare tre klot. Först till 13 poäng vinner.

Om Svenska Cupen Dam:
Svenska Cupen Dam är en inomhustävling för klubblag (ett per klubb). Tävlingen består av en grundomgång på olika spelplatser i Sverige som senare följs av ett finalspel. I år spelades grundomgångarna i Skövde, Stockholm, Sundsvall och Åstorp den 23-24 januari. Finalspelet avgörs i Sundsvall den 20-21 februari. Totalt deltog 38 lag i grundomgången. Förra årets segrare, Boulett BK, är direktkvalificerade till finalspelet. I finalspelet gör åtta föreningar upp om segern.

Resultat 2015:
1. Boulett BK (Västerås)
2. Åstorps Björnboulare
3. Gothenburg Boule Bangers & Lejonkulan PC

Mer information och resultatrapportering på:
svenskboule.se
Livesändning via thorellsevent.se