Lemonwhale

Svenska Dagbladet (SvD) väljer Lemonwhale för Video och Live

Press Release   •   May 05, 2014 12:04 CEST

Lemonwhale har tecknat ett avtal med SvD för sin egenutvecklade videoplattform vilket ger SvD möjlighet att sända video och live. ”Live i både text och video är en allt viktigare del av utbudet på en nyhetssajt.

"En bra lösning kring video för såväl redaktion som besökare på SvD.se är mycket viktig för vår förmåga att ligga i framkant med våra produkter, säger Ola Henriksson, utvecklingsredaktör på SvD.se"

SvD har letat efter en videoplattform som möter tre viktiga krav:

• God funktionalitet för att snabbt komma igång med video integrerat mot våra existerande system.

• En kreativ leverantör benägen att hitta lösningar utanför standardprodukten

• En samarbetspartner som har bra insikt om senaste tekniken och erbjuda lösningar i linje med detta

Under 2014 kommer video och live bli en allt mer väsentlig del av SvD:s publicistiska vardag med viktiga händelser såsom bl a valrörelsen.

”Vår samlade bedömning är att Lemonwhale kan hjälpa oss framåt på bästa sätt för att utnyttja potentialen för video och live, säger Ola Henriksson.

"Vår videoplattform är designad för att ge mogna kunder både nödvändiga funktioner samt erbjuda möjligheter som ny teknik erbjuder, säger Mattias Engvall, VD på Lemonwhale. Vi ser ett ökat intresse hos kunder att få både plattform och konsulter med djup kunskap från en och samma leverantör för att både video- och liveflöden ska kunna flyta på så smidigt som möjligt då dessa blir allt mer tidskritiska."

Genom valet av Lemonwhale har SvD nu betydande förbättringar såsom:
1. Korrekt statistik avseende både Flash och HTML5 intryck

2. Fördjupad statistisk för vart innehållet har publicerats

3. En SvD designad spelare

4. Möjlighet att använda multipla kanaler för att skapa livebevakning från både fasta och mobila enheter

För mer information kontakta:
Mattias Engvall, VD
Tel: 0762 13 387 50 | Epost. mattias.engvall@lemonwhale.com

Lemonwhale är ett privat företag som grundades 2009 och som utvecklar en videoplattform för Publicister och Broadcasters för vilka video och livesändningar är en primär del av sina verksamheter. Företaget erbjuder sin Videoplattform och konsulttjänster inom Video on Demand och Live streaming. Företaget växer snabbt och har idag över 500 kunder runt om i världen. Företaget har 8 anställda och +10 externa konsulter för att leverera snabba leveranser i företagets kundprojekt.