Exportrådet

Svenska dataspelsföretag till E3

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2004 09:32 CEST

Sverige finns på plats med egen nationspaviljong med nitton svenska dataspelsföretag på världens främsta fackmässa inom eEntertainment, E3, Electronic Entertainment Expo, i Los Angeles 12-14 maj. Exportrådet och Sveriges Generalkonsulat i Los Angeles står bakom arrangemanget.

Det är första gången som det arrangeras en svensk nationspaviljong på E3 och platserna har varit eftertraktade.

- Det har varit ett fantastiskt intresse, vi har till och med tvingats tacka nej till företag som velat delta, säger Tomas Norling, projektledare på Exportrådet.

Bland företagen märks bland andra Gammafon, med spel för de lite yngre och Digital Illusions (DICE), Sveriges största spelutvecklare, med kända titlar till både XBox och PC. Pan Vision visar upp det senaste spelet i Backpackerserien, och Daydream och GlobalFun visar upp produkter för mobiltelefoner.

En rad aktiviteter kommer att ske i montern under mässans gång. Förutom att företagen visar upp sina produkter kommer specialinbjudna gäster och media bjudas in till en mottagning i montern. Efter mässans stängning 13:e maj kommer Generalkonsulatet i Los Angeles bjuda in till en VIP-mottagning på Hotel Figueroa, bredvid Convention Center.

I dag omsätter de 40 största datorspelstillverkarna 380 miljoner kronor. Datorspelsindustrin är stark i sin export som står för mer än hälften av den totala omsättningen. Det betyder att Sverige är ett av de få länder som har en nettoexport av datorspel. (Källa: Entreprenör)

Företagen i den svenska nationspaviljongen är Custom Red Software Studios, Daydream Software, Digital Illusions CE, Disciples of the machine D.O.M., Film i Västerbotten, Gameport, Gammafon Multimedia, GlobalFun, Jungle Peak Studios, ManagerZone, Meqon Research, MindArk PE, Mötesplats Upplevelseindustrin, Pan Vision, Q-Pad, Resolution Interactive, SAAB Training Systems, Semionetix och Viktoriainstitutet.

E3 är världens största spelmässa och bland annat finns Sony, Sega, Nintendo, Electronics Arts och Microsoft representerade. På förra årets mässa, i maj 2003, fanns 400 utställare på plats som visade tusentals softwaretitlar. Över 1 000 nya TV- och datorspelsrelaterade produkter presenterades för första gången. Mässan hade 62 000 besökare från cirka 80 länder.

Den svenska nationspaviljongen ligger i West Hall, monternummer 2128. E3, Electronic Entertainment Expo, 2004 i Los Angeles pågår den 12-14 maj 2004. För adress, öppettider med mera se www.gamingsweden.com och www.e3expo.com.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Norling, projektledare, IT & Telecom Programme, Exportrådet,

tel 08-783 85 13, 0708-83 85 13

Clare Hobby, projektledare Exportrådet i USA, tel +1 310 445 4008

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.