Ocean Observations

Svenska designbyrån Ocean Observations kliver in på den japanska marknaden - öppnar kontor i Tokyo

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 14:22 CEST

Stockholm/Tokyo, 27 september 2010

Svenska designbyrån Ocean Observations kliver in på den japanska marknaden – öppnar kontor i Tokyo.

Som ett av få internationella designbolag med ett fokus på användarcentrerad design etablerar sig nu företaget i Tokyo. En stor satsning för företaget som jobbat hårt med att leva upp till japanernas högt ställda förväntningar under de senaste två åren.

I första hand kommer arbetet att rikta sig mot mobila tjänster och produkter. Trots att Japan ligger långt framme i utvecklingen av mobiltelefoner har det svenska företaget kunskaper att konkurrera med.

– Många tjänster och produkter blir mer och mer avancerade och allt knepigare att förstå sig på. Med vår erfarenhet inom användarcentrerad design där vi utgår från konsumenternas behov och beteenden ser vi stora möjligheter att lyckas här i Japan säger Mayako Fagerfjäll, chef för Tokyokontoret.

En nyfikenhet inför den japanska kulturen, en beundran för deras mobiltelefondesign och fokuserat arbete resulterade 2008 i ett framgångsrikt samarbete mellan Ocean och japans näst största mobiloperatör, KDDI. Projektet blev en stor framgång för både Ocean och KDDI:s eget team och idag vill flera enheter inom operatören jobba med svenskarna. Något som lett till satsningen på ett Tokyokontor.

– Ända sedan Ocean grundades 2001 har vi haft drömmen om ett kontor i Tokyo. Första gången jag reste hit var 1999 när jag skrev min magisteruppsats om användargränssnittet för den japanska mobiltjänsten iMode, och det blev kärlek vid första ögonkastet. Jag kände instinktivt att i den här utmanande och spännande miljön måste jag få arbeta en dag, säger Oceans grundare och VD Sofia Svanteson.

Kontoret byggs upp av ett kärnteam från den svenska verksamheten men det kommer även att anställas ny personal med både japanskt och internationellt ursprung. Tanken är att även kunna arbeta med kunder i Taiwan, Korea och Kina.

Mer information:

Sofia Svanteson, grundare och VD

+46-733-11 32 40

sofia (a) oceanobservations (dot) com

För den som är nyfiken på svenskarnas arbete och andra upptåg i Tokyo kan man följa deras fotoblogg här: http://oceantokyo.tumblr.com/

OM OCEAN OBSERVATIONS

Ocean Observations är en prisbelönt designbyrå med fokus på användarcentrerad design av avancerade tjänster och produkter. Vi är baserade i Stockholm och Tokyo och jobbar över hela världen. Till kunderna hör några av de mest inflytelserika bolagen inom IT och telekom såsom Nokia, Vodafone, KDDI, Skype, Ericsson, ABB, 3 och Huawei. Vårt team består av interaktionsdesigners, industridesigners, grafiska designers, strateger och utvecklare.